quote:
eu ma recunosc in cateva din situatiile enumerate de Sf. Tihon (cu demnitate si smerenie ma recunosc, ca un crestin care incearca sa devina mai bun si se bucura sincer cand mai inlatura din metehne), dar nu in asta, care mi se pare super grea, mai ales pentru ca nu ii cuprind sensul total:
-rabda fara cartire si cu voie buna toata defaimarea si necinstea
Conchita, te inteleg foarte bine, nici mie nu mi se pare ca rabdarea fara cartire in toate situatiile la defaimare si necinste este atitudinea cea mai potrivita pentru un crestin.
Ieri chiar i-am scris Irinei un PM cu privire la asta si o parte din ce i-am spus ei iti spun si tie; in plus eu nu sunt de acord in totalitate nici cu acestea doua manifestari ale smereniei scrise de Sf. Tihon:
-se supune si asculta cu bunavointa de toti,indiferent de pozitia lor sociala
-se socoteste pe sine mai pacatos decat toti
Eu stiu ca rabdarea fara cartire si supunerea de care scrie aici nu trebuie acceptate
in toate circumstantele, ci doar atunci cand rabdandu-le,
aceasta duce la cresterea ta in credinta,
iara nu la trantirea ta de pamint !! pentru ca Cel Bun nu ne da mai mult decat putem duce, dar oamenii, ohooo, iti dau de te cocoseaza, daca le permiti lucrul asta ! si s-o spunem p-aia dreapta, oamenii te iau de prost atunci cand esti doar cu bun-simt si probabil toti cei care au incercat sa fie smeriti in felul asta au simtit pe pielea lor ca smerenia e considerata drept prostie si eventual motiv de batjocura ! si iti amintesc din nou aici de Apostolul Pavel, cum si-a aparat el cauza in fatza acuzatorilor lui ? a rabdat el fara cartire nedreptatea care i se facea, s-a supus el autoritatilor care voiau sa-l bage nevinovat la inchisoare ? Nu cumva a facut chiar
contrariu, n-a cerut el oare sa vorbeasca chiar si Cezarului, pentru a-si apara cauza ???
quote:
cum sa zambesti cand altul te loveste? teoretic, stiu ca e vorba de situatiile cand esti prigonit pentru ca il urmezi pe Dumnezeu. dar e valabil sfatul asta de smerenie si in viata de zi cu zi? are cineva instructiuni de folosire? caci pe mine defaimarea si necinstea ma scot din minti si ma transforma intr-un fel de caricatura a sfantului gheorghe in lupta cu dihania. zic caricatura, pentru ca devin pur si simplu rea, chiar daca la vremea defaimarii chiar s-ar fi putut sa fi fost un om bun.
Intrebarea care trebuie sa ti-o pui cand te gasesti in astfel de situatii este : MERITA sa te tulburi si sa iti strici pacea ta raspunzand si enervandu-te la astfel de situatii ?? te ajuta sa cresti in credinta daca raspunzi la aceste defaimari sau mai degraba te tulbura si naste in tine resentimente fatza de persoana/persoanele respectiva/e ?? daca te enervezi sau te manii in fatza nedreptatii nu inseamna ca nu esti smerit,
daca dupa aceea reusesti sa elimini TOTAL minia, sa elimini TOTAL resentimentele pe care le-ai avut in momentul acela !! caci scrie si in Biblie: "maniati-va si nu pacatuiti" si "sa nu apuna soarele peste minia ta!", care in intelegerea mea tocmai asta inseamna, ca nu e ceva rau sa te enervezi in fatza nedreptatii si necinstei, dar
TREBUIE sa le elimini
total dupa aceea, astfel ca a doua zi, sa nu mai ai nici un pic de resentimente fatza de acea persoana, ba chiar sa poti sa bei o cafea cu ea, ca si cum
nimic nu s-ar fi intamplat cu o zi inainte !! daca de exemplu ai o colega care umbla cu tot felul de intrigi si iti face sicane, oare nu e mai bine pentru tine sa-i spui vreo doua si s-o pui la punct ca a doua oara sa nu mai indrazneasca sa se ia de tine decat sa rabzi zilnic batjocura ei si eventual sa mai fi si vesela ?
Pe de alta parte, daca cineva sufera de pacatul asta al miniei, daca se aprinde repede si se stie ca ii ies repede din gura sabii si cutite, ar fi bine sa se abtina si sa sufere nedreptatea in anumite situatii, asta
ca tratament de vindecare al acestui pacat. Insusi Sfintul Tihon poate adoptase "linia extrema" a smereniei in tot si toate pentru ca problema lui personala,dificultatea lui principala si pacatul sau de capatai ii fusese probabil chiar mindria,fala si de aici,din nevoia deosebita de-a se trata si vindeca de aceasta "boala" a dezvoltat pe pielea lui invatatura atat de stricta care e scrisa spre folosul altora, dintre care unii pot fi altfel ca el, care de felul lor sunt mai blanzi si nu au acest pacat ca problema principala....si iata ca pentru altcineva deosebit poate sa nu fie potrivita aceasta invatatura fara anumite ajustari, la fel cum e daca-i dai cuiva o fusta de-a ta e putin probabil sa-i vina din prima, sa nu mai trebuiasca s-o strimteze sau sa-i mai dea drumul la rezerva !
quote:
daca e vorba numai de situatiile in care urmam cuvantul Domnului si suntem prigoniti (cam cum se intampla acum global cu anti-crestinismul devenit violent deja), nu inteleg cum sa stam cu mainile in san, rabdatori, ba sa mai si fim veseli?? intuiesc o parte din raspuns: sa lasam totul pe seama lui Dumnezeu, ca oricum noi suntem prea mici pentru un razboi asa mare. totusi, voi ce stiti, ce credeti?
Eu cred asa, ca El nu are nevoie de aparatori si de avocati, dar sunt situatii cand e bine sa si raspundem cum se cuvine celor care defaima Numele Lui. Cum si Domnul Iisus a reactionat atunci cand a alungat vanzatorii din templu, cu siguranta ca atunci nu a fost deloc vesel, ci mare mahnire trebuie sa fi fost in inima Lui !!
Apoi in ceea ce priveste faptul ca trebuie sa te consideri mai pacatos decat toti, e clar ca nu e bine deloc sa "te crezi", sa crezi ca esti mai mult decat esti de fapt, ca asta e mindrie si slava desarta si sunt de acord ca e bine sa te crezi chiar mai mic si mai pacatos decat esti de fapt, dar iti spun, sunt oameni carora nu le face nici un bine sa se considere ca fiind mai pacatos dintre toti, pentru ca asta nu poate duce la cresterea lor spirituala, ci din contra. Si aici pot sa depun eu insumi marturie, pentru ca a fost o vreme cand increderea in mine era foarte scazuta si ma consideram ultimul dintre oameni si iti spun cu mina pe inima ca in perioada aia nu am putut creste deloc spiritual, ci m-am afundat in depresii, in tulburari si o stare de amaraciune care in nici un caz nu m-a adus mai aproape de Domnul, ci spre Valea Plangerii mi se indreptau picioarele.