quote:
Originally posted by daro26
Flavia, sper ca nu te superi ca intervin in discutia ta cu Irina.
Cine a scris Noul Testament? L-au scris oameni (unii dintre ei apostoli, altii ucenici ai apostolilor), bineinteles fiind inspirati de Duhul Sfant. In plus, scrie si in Evanghelia Sf. Ap. Ioan ca daca s-ar fi scris toate cate a facut si a invatat Domnul Iisus Hristos cat a fost cu noi pe pamant, nu n-ar fi incaput in toate cartile:
"25. Dar sunt si alte multe lucruri pe care le-a facut Iisus si care, daca s-ar fi scris cu de-amanuntul, cred ca lumea aceasta n-ar cuprinde cartile ce s-ar fi scris. Amin.". Asta inseamna ca multe lucruri s-au transmis prin viu grai si s-au pastrat de-a lungul timpului prin Sfanta Traditie. Daca Hristos ar fi acordat importanta exclusiv Bibliei, in viata Sa pamanteasca ar fi scris-o cu mana Lui. Dar, asa cum a zis si Irina, Hristos a intemeiat Biserica "pe care portile iadului nu o vor birui" care sa administreze Sfintele Taine si care sa ii ajute pe oameni sa se mantuiasca.
De ce sa te gandesti ca de-a lungul istoriei Sfintii Parinti au adaugat reguli sa ne indoctineze, parca asa te-ai exprimat? Eu cred ca Sfintii Parinti au invatat si scris sub inraurirea aceluiasi Duh Sfant pe care l-au primit apostolii, a aceluiasi Duh Sfant care i-a inspirat pe cei care au scris Biblia.
Nu inteleg ce anume invataturi crezi ca indoctrineaza un ortodox? Eu ca ortodox nu ma simt chiar deloc "indoctrinata", ba simt Ortodoxia atat de fireasca (vorba parintelui Rafail "ortodoxia e firea omului") si-mi da atata libertate si atata bucurie. Si chiar sunt binevenite explicatiile si invataturile sfintilor parinti, ale Bisericii pentru ca sunt tot de la Dumnezeu, dar prin oameni mai luminati, mai apropiati de El decat mine. Mintea mea e prea ancorata in cele lumesti, n-as intelege cum trebuie, imi face bine sa stiu cum au inteles lucrurile oameni care se rugau mai tot timpul, care traiau mai aproape de Dumnezeu, care aveau si harul Duhului Sfant (fiind preoti, episcopi.
Ca sa citesc Sfanta Sciptura am nevoie de intelepciune, de luminare, pe care mi le poate da doar Dumnezeu. Exista chiar si o rugaciune ce se spune inainte de citirea sfintei Evanghelii. Voi cereti ajutorul lui Dumnezeu pentru a intelege Scripura sau va bazati doar pe ratiunea omeneasca?
Ce te-ar putea deranja la Ortodoxie?
Rugaciunile pentru morti? Diyanna a citat un articol atat de graitor! Ne rugam pentru ei din dragoste. Si "daca dragoste nu am nimic nu sunt".
De ce ne botezam copii de mici si nu ne rezumam la o binecuvantare? Tot din dragoste.Pentru ca prin botez devin si ei crestini, se pot bucura cu mult mai mult de Dumnezeu decat cei nebotezati. Ma gandesc doar la faptul ca botezati fiind Il pot primi pe Insusi Hristos in trupsorul lor plapand si in sufletelul lor prin impartasirea cu Trupul si Sangele lui Hristos! Si ce intarire imensa pentru viata lor spirituala (dar si trupeasca) este aceasta! Dar daca un copilas moare, nu ajunge la varsta la care dupa parerea ta ar putea primi botezul? Nu inseamna ca lasandu-l nebotezat l-ai lipsit de impartasirea cu Hristos? Murind nebotezat, n-a murit ca un necrestin?
Inchinarea la sfinti? Noi ne inchinam lui Dumnezeu, pe sfinti ii cinstim si ii rugam sa fie mijlocitori pentru noi. Sfintii "pun o vorba buna" pentru noi. Uite, in parabola cu bogatul si cu Lazar, bogatul nu se adreseaza lui Dumnezeu (poate ca nici nu-L vedea din cauza micimii lui sufletesti) ci i se adreseaza lui Avraam "parinte Avraame, trimte pe Lazar....". Cine era Avraam? Un sfant.
N-am cautat sa-ti dau alte argumente din Scriptura pentru ca nu o stiu pe dinafara. Daca vrei, mai intreb, dar nu mi se pare asa important. Pentru ca tu oricum vei interpreta asa cum ai fost invatata.
Nu ma supar de interventie, e o discutie libera si sper eu si constructiva.
Nu am fost invatata sa interpretez Biblia, nu cred sa iti fi spus eu asa ceva. Insa am fost invatata sa fac deosebire intre invataturile care sunt scrise in Biblie si cele care vin de la oameni. Atata tot. Si mi se pare corect, din moment ce spunem ca Biblia pentru noi e sfanta. Atunci sa aratam asta si cu fapte, nu doar vorbe.
Uite, referitor la parabola cu Lazar si bogatul, eu nu m-am gandit. Insa titlul spune clar ca e o parabola, iar pildele si parabolele sunt exemple, nu pot fi luate ca atare. Isus vorbea in pilde ca sa se faca inteles. Iar in aceasta de fata, voia sa arate cum vor fi dupa moarte cei care in timpul vietii fac anumite fapte iar apoi isi asteapta judecata. Nu exista nici o explicatie in Biblie referitoare la faptul ca cineva ar trebui sa se roage pentru morti. Iar ca si mijlocitori...
Biblia spune clar ca Isus este singurul Mijlocitor intre om si Dumnezeu: (1 Timotei 2:5) "Cãci este un singur Dumnezeu, si este un singur mijlocitor între Dumnezeu si oameni: Omul Isus Hristos".
Daca un copil mic moare nebotezat, nu moare necrestin. Pentru ca nu botezul il increstineaza pe om. Sa ne uitam doar in tara noastra, la cati oameni sunt, majoritatea sunt botezati ortodocsi. Tu poti spune cu mana pe inima ca toti sunt crestini? Eu una ma indoiesc, un crestin adevarat nu ar face ceea ce face lumea in jurul nostru in ziua de azi!
In spusele lui Hristos, botezul este actul firesc care urmeaza credintei, sau a marturisirii publice a credintei. "Cine crede si se va boteza, va fi mantuit". Botezi copilul mic, dar inainte de botez cum verifici daca a crezut? Ca Isus asa spune, nu o spun eu, nu interpretez, ci scrie negru pe alb. La fel si cu faptul pe care l-am tot repetat, daca Isus ar fi vrut sa fie botezati copiii mici, i-ar fi botezat, nu binecuvantat. Ce e gresit in a urma exemplul Lui?
Impreuna = mami Flavia, tati Mircea si puiutza Sara