Sari la conținut

Sari la conținut


- - - - -

Solicit ajutor din jungla de invatamant S.U.A


20 raspunsuri la acest subiect

#11
Madanic

Madanic

    Membru senior

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunct
  • 3.591 mesaje

Postat 09 octombrie 2017 - 19:48

Nu pot vorbii de toate scolile din US, pentru ca nu am atat de larga experienta insa ce am avut pana acum nu mi-a parut de loc rau.

 

Sa ma explic:

Ai zis ca pare sa "induca supunere", dimpotriva copilul meu a avut completa libertate de a isi alege tipurile de proiecte pe care doreste sa le faca, pana si tema a avut-o la alegere dintr-o lista de optiuni. Ceea ce i-a indus atat ideea ca ce isi doreste ea are importanta, cat si a facut-o constienta ca alegerile au consecinte. Eu vad asta ca pe un plus, la clasa 9-a cand am fost intrebata ce vreau sa studiez dupa liceu eu am intrebat parintii (pentru ca educatia care mi-a fost oferita m-a fortat sa fiu "buna la toate materiile" si n-am avut timp sa-mi dau seama ce anume subiect sau materie era pasiunea mea).

Zici "sa accentuze frica de "deadlines". Nu frica, ci "awarnes" cel mult. Si nu vad ce ar fii rau in asta? Viata e plina de deadlines, nu e oare bine sa avem copii formati in asa fel incat sa fie adaptabili la viitoarele lor probleme?

La fel si cu urmarea de directii pas cu pas, imi aduc aminte cum am fost depunctata la un examen pentru ca nu scrisesem un pas din problema de mate (pe care eu l-am considerat subinteles). Tine de cultivarea unei persoane organizate. Apropo, mama (profesoara de mate) ne-a bagat exact aceeasi chestie in cap, tot ce folosesti in rezolvarea problemei scrii pe hartie, intr-un mod ordonat ca cel care corecteaza sa poata vedea cum ai rezolvat problema (nu e un concept nou, asa au invatat-o si pe ea cand era la scoala).

Da poti sa fii extrem de destept si sa nu reusesti sa redai asta celor din jur pentru ca nu poti sa pui informatia intr-o structura care sa fie inteligibila.

 

Apoi cred ca ai asteptare un pic cam severa asupra a ceea ce ar trebui sa faca scoala. Educatia din scolile publice e facuta sa fie accesibila tuturor, si celor cu IQ ridicat si celor cu IQ scazut. Ideea nu e sa educe doar pe cei destepti, ci sa ofere o sansa tuturor. De aceea conceptele par "simpliste", explicatiile "dumb-down" si aceeasi materie se repeta destul de mult, tocmai ca la finalul parcurgerii toti copii din clasa sa fi inteles.

Un copil avansat are optiuni, poate cere extra-homework, exista clase advanced care se pot lua (fata unei cunostiinte a facut tot senior year clase avansate la colegiul local), poti lucra cu el acasa (asta e metoda mea, cel putin la mate si fizica imi pot indruma copii).

Nu zice nimeni ca educatia trebuie sa fie doar la scoala. 

 

Printre chestiile pe care eu le apreciez la scolile de aici sunt proiectele:

 - clasa 1 a facut prezentarea unei tari pe care a vizitat-o, a trebuit sa invete cum sa caute informatie, sa selecteze ce doreste sa prezinte, sa faca un poster;

 - clasa a 2-a proiect "I have a dream", tot asa sa identifice care e visul care merita impartasit, de ce isi doresc asta, ce fac ca sa isi indeplineasca visul; - fata a devenit mult mai capabila la transmiterea informatiei dupa proiectul asta, a invatat sa tina un discurs in public.

 - cursuri aditionale oferite de scoala, arta, cursuri despre alte culturi, istorie, arheologie, inginerie STEM.

 - acum in clasa 4-a a inceput in proiect de constructie a unui recycled racer, cu ajutorul unor ingineri voluntari de la Boeing copii vor proiecta, vor invata cocepte de inginerie, vor invata despre green engineering si isi vor construi propriul racer.



#12
viviana

viviana

    Membru VIP

  • Moderators
  • 26.324 mesaje

Postat 09 octombrie 2017 - 20:24

Atat am de spus:

Invatamantul din Romania este mult sub cel din America.

Nu conteaza in ce clasa faci una sau alta, daca ai caiete sau foi volante ci cu ce ramai dupa ce termini liceul. 

In Romania copilul ramane cu mullt prea putin din ce are nevoie sa se descurce in viata. Pe toate planurile.

In Romania fara meditatii copiii de nivel normal/mediu nu au sanse la un liceu bun sau sa ia bacalaureatul.

 



#13
Fleurdelise

Fleurdelise

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 8.939 mesaje

Postat 09 octombrie 2017 - 22:20

Subscriu la afirmatiile lui Madanic si Vivianei, din experienta mea de profesor in Ro si Canada.

Pt copii dotati si supradotati exista programe si proiecte speciale.

Cred ca invatamantul din Ro sufera de prea mult abstract si prea putina practica/ contact cu realitatea.



#14
XIO

XIO

    Membru VIP

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 17.118 mesaje

Postat 10 octombrie 2017 - 11:50

Atat am de spus:

Invatamantul din Romania este mult sub cel din America.

Nu conteaza in ce clasa faci una sau alta, daca ai caiete sau foi volante ci cu ce ramai dupa ce termini liceul. 

In Romania copilul ramane cu mullt prea putin din ce are nevoie sa se descurce in viata. Pe toate planurile.

In Romania fara meditatii copiii de nivel normal/mediu nu au sanse la un liceu bun sau sa ia bacalaureatul.

 

 

 

Hmmmm.

 

Eu cred ca in Romania ramai cu mult mai mult dar nu esti canalizat pe ramura x.

Cel putin cand am terminat eu si inainte, ieseai cu o cultura generala, cu notiuni despre geografie, istorie samd, dar nu ai fost specializat pe ceva.

Am invatat de toate despre tot.

 

 

Am mai scris aici de uimirea sefului tatalui meu, din Canada. si/a intrebat colegii la lucru de pe unde sunt parintii si bunicii si s/a entuziasmat ca cineva era cvasi vecin cu Romania. Iar in momentul ala seful sau si colegul sau colega, nu mai stiiu, l/au intrebat pe taica/miu de unde stie unde e orasul. Le/a zis ca de la scoala. Ca sa nu o lungesc, au intrebat 'si cu ce iti foloseste asta aici la lucru?. Atunci ce rost are sa le stii?

 

Cam asta era directia. Daca nu imi trebuie, nu ma intereseaza.

La noi ne interesa tot, chiar daca nu ne trebuia.

 

 

In facultate se pastrase chestia asta. Sotul meu a facut Fiziokinetoterapie la medicina, nu la facultatea de spport. 5 ani de zile, s/a intrat cu examen ca la medicina doar ca ultima medie a fost 9,60 si ceva, erau vreo 7 pe loc.

A facut 5 ani de zile materiile pe care le/an facut si eu, putin ajustate in sensul ca au facut mai multa neurologie si mai mult balneo. Dar in programa a intrat si histologia si morfopatologia si medicina legala.

De ce?

Habar nu am, ca unui fizioterapeut nu ii trebuie sa sstie cum arata pe lama adipocitele si ce coloratie se foloseste la tesut muscular.

 

Acum, de cativa ani buni, au schimbat si au lasat doar 3 ani facultatea si inca 2 ani de masterat.



#15
antmil

antmil

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 5.491 mesaje

Postat 10 octombrie 2017 - 13:35

Nu as vrea sa ma lansez neaparat intr-o comparatie intre cele doua sisteme insa mie personal mi s-ar parea mai usor sa ma mut in State sa gasesc un district scolar performant decit sa ma mut in alta tara la mii de km. 

 

Am trecut pina in clasa XI si prin sistemul romanesc si apoi am mers la liceu in State (am avut noroc de un liceu extrem de bine cotat si aici). Ca elev, eu pot spune ca da...aveam un bagaj de cunostinte relativ egal cind am ajuns in State (am dat teste de evaluare la matematica, chimie si fizica - la engleza m-au bagat in clase de ESL si am facut la istorie de mi-au iesit ochii din cap ca nu mi-au echivalat absolut nimic facut in Romania) insa nu stiam o multime de alte lucruri care sint in aceeasi masura de importante...nu stiam neparat sa aplic cunostintele inmagazinate (in afara faptului ca uimesti pe x si pe y cu geografia - pe care o poti studia si aici bine mersi daca te intereseaza) si nu stiam sa prezint nimic din ce stiam. Nu stiam sa lucrez in echipa, sa colaborez. Stiam experimente teoretic dar practic nu ma descurcam in laboratoare.

 

Pare ca nu se face nimic la scoala in State, insa se reia materia in fiecare an la un nivel mai greu si mai complex pina in liceu si ai sansa sa aprofundezi nu doar sa inveti "pe dinafara". Multi parinti cad in capacana "vai, ce usoara e scoala aici, copilul meu e geniu" la clasele mici...cind ajungi la liceu insa realizezi ca nu e chiar asa. Abia in liceu vei vedea o departajare reala intre copii pentru ca le ofera sansa sa studieze in ritm accelerat (sau nu). 

 

La noi la liceu, de exemplu, exista clasele "normale", "accelerate", "honors" si "advanced placement". FIecare materie este predata la nivel diferit pentru capacitatea fiecarui copil. Cursurile "AP" sint predate la nivel de facultate si indica daca un copil este pregatit pentru facultate sau (daca reuseste sa tina ritmul). Este o munca enorma...foarte mult de citit si de conspectat, de analizat, de scris. Se face analiza matematica (AP Calculus), exista fizica, chimie si biologie la nivel AP.

 

Se face Computer Science (AP), se face programare. In acelasi timp, insa ai sansa sa iti iei si cursuri care sa dezvolte si alte arii...avem cursuri de fotografie (inclusiv ii invata cum sa isi developeze fotografiile, nu fac doar fotografie digitala, ci isi developeaza singuri negativele si pozele). Au cursuri de arta culinara - mie mi s-a parut genial: ii invata totul de la tehnici de baza, la avansate si studiaza bucatarii internationale. Au bucatarie in scoala si absolut tot ce le trebuie: ustensile, ingrediente, etc. 

Majoritatea fac muzica...nu doar teoretic ci chiar cinta (la instrumente sau la cor). 

 

Mie mi se pare ca un copil are toate sansele sa isi gaseasca pasiunea si sa exceleze si in acelasi timp sa reuseasca sa aiba o viziune mai larga.

 

Desigur, exista si aici parinti delasatori, scoli proaste, medii defavorizate...eu am explicat prin prisma mea de emigrant care si-a indrumat copiii catre scoala/facultate si am stat de capul lor nu neaparat doar la materiile studiate in scoala dar am tinut sa vada ca lumea este mare, pestrita, diversa...am batut muzee, piese de teatru, muzica clasica, muzica moderna, calatorit mult (astea nu prea sint chestii americane, e drept). 

In opinia mea, copilul nu creste doar acasa sau doar la scoala...este o combinatie intre cele doua.

 

Edit sa adaug: ce am scris mai sus nu inseamna ca sistemul american este ideal, ca este cel mai bun...am avut suita mea de probleme cu profesori nepregatiti, cu situatii nefericite si cu reguli prost gindite...si mai ales cu prunci extrem de opinionati carora nu le-a pasat ca "fac valuri".


Editat de antmil, 10 octombrie 2017 - 13:41 .


#16
roxanaz

roxanaz

    Membru VIP

  • Moderators
  • 26.452 mesaje

Postat 10 octombrie 2017 - 14:07

antmil, on 10 Oct 2017 - 14:35, said:

 si nu stiam sa prezint nimic din ce stiam. Nu stiam sa lucrez in echipa, sa colaborez. Stiam experimente teoretic dar practic nu ma descurcam in laboratoare.

 

 

 

 

din fericire pentru noi asta s-a mai schimbat. se fac proiecte foarte des, se lucreaza in echipe (începând din clasele mici), se ilustreaza, se invata sa se prezinte..... chiar mi-a placut ca unele echipe prezinta proiectul in forma de film - editat si lucrat de ei. isi pun capul la treaba.



#17
antmil

antmil

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 5.491 mesaje

Postat 10 octombrie 2017 - 14:18

din fericire pentru noi asta s-a mai schimbat. se fac proiecte foarte des, se lucreaza in echipe (începând din clasele mici), se ilustreaza, se invata sa se prezinte..... chiar mi-a placut ca unele echipe prezinta proiectul in forma de film - editat si lucrat de ei. isi pun capul la treaba.

Asta e tare bine...am intrat la liceu in 1988...hahaha...sint invechita si prafuita!!!!

"Pe vremea mea" (urasc expresia) am invatat sa "bat la masina" pe carton ca nu aveam masini de scris :) :) :) 


Editat de antmil, 10 octombrie 2017 - 14:20 .


#18
roxanaz

roxanaz

    Membru VIP

  • Moderators
  • 26.452 mesaje

Postat 10 octombrie 2017 - 14:30

si eu la fel de invechita si prafuita :)

 

dar ma bucur sa vad ca multe lucruri se schimba. mai ales in contextul in care totul se vrea "luat de la zero:" odata la 2 ani, ceeace e aberatia de pe lume.



#19
Qarina

Qarina

    Membru VIP

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 10.754 mesaje

Postat 10 octombrie 2017 - 15:23

mie nu imi e clar cum se compara alte sisteme (in afara de cel din RO) cu Ontario... dar pot sa spun ca:

 

- cunosc foarte putini parinti multumiti de sistem. Nemultumirea se manifesta fie verbal, fe prin masuri gen tutoring din clase mici, kumon + toate extra- sistemele care sunt pline pana la refuz. daca azi se deschide un after school de mate, maine e plin. 

 

- parinti canadieni cu educatie superioara considera ca sistemul in ontario e orientat sprea produce muncitori in fabrica

 

- in masura in care isi permit, aleg scoli particulare ca sa nu aiba bataia de cap cu meditatii si centre de invatare after school

 

- facultate profil STEM sunt in majhoritate covarsitoare indieni si chinezi, trecuti in paralel prin kumon, mental math sau alte cele de catre parinti

 

- liberal arts sunt in majoritate studentii "albi"

 

- invatatorii care predau mate si stiinte nu au background educational in aceste domenii in majoritatea cazurilor si nu stiu matematica sau cum sa predea matematica

 

- copiii fac o multime de proiecte la scoala, dar cele tehnice sunt abordate in general in modul "self discovery". all nice and good, dar acasa husbandul era sa faca atac de cord cand a mers sa verifice ce lucreaza copilul mai mic impreuna cu prietenul lui si "descoperau" cum sa explodeze o baterie, incercand sa o conecteze la un dispozitiv.

 

- asa incat suplimentam acasa cu circuite, inginerie etc. 

 

- la scoala invatatoarea a venit cu un proiect genial sa-si faca dispozitive din pulleys and gears din electronice recuperate. husbandul a capatat imprimante dezafectate de la munca si a dus cateva la scoala sa de dezsurubeze copiii. noroc ca il invatzase intai pe alex acasa ce si cum sa daca sa "dezamorseze capacitori" (????) sau ceva in genul asta) ca altfel era iar pericol de bum. Invatatoarea habar nu avea, draga de ea, noroc ca a stiut Alex sa ii invetze pe toti din clasa ce si cum.

 

- Alex e in programul de gifted students. asta inseamna ca face o gramada de workshopuri cool sau proiecte de stiinta la alegera lui, are libertate sa aleaga in ce domeniu vrea sa aprofundeze studiul dar ... nu cred ca are instructie la scoala. A venit acasa cu tema de la gifted sa descompuna numere mari folosind puterile lui 10. il intreb: ce e asta? something from gifted students, da' nu stiu sa fac ca nu mi-a explicat nimeni. Asa ca stai si preda puteri si descompuneri acasa.

 

- obiectiv recunosc ca programul gifted e nou in boardul nostru scolar, deci poate altundeva o fi mai bine, dar din ce vad la alex si colegii lui de gifted, mai mult li se creeaza oportunitati sa aplice ce ii invatza parintii acasa, decat altceva.

 

- in general standardul provincial mi se pare mediocru ( la mate cel putin) si cu toate astea an de an la testarile provinciale scorurile elevilor scad mereu si mereu mai mult sub standard. (nu ni se dau note la testarile astea, doar niste rapoarte care spun below standard, meets standard si exceeds standard ) si niste intervale in care se intampla asta, desenate pe hartie. 

 

Copiii mei sunt unul la limita superioara "meets standards" si celalalt hat bine in "exceeds standards" insa astia sunt copii cu care am lucrat consistent acasa ani de zile, fie eu, fie platit meditatori. si in conditiile in care nu sunt prosti, ca unul e gifted si unul borderline gifted, sa zici ca de aia tre' sa luc rez extra ca nu ii duce mintea si nu "prind" de la scoala. 

 

nu e de mirare ca un copil care nu are parinti care pot si vor sa lucreze acasa sau care nu pot sa isi permita meditatii ajunge in liceu si pur si simplu nu face fatza la matematica/ stiinte.  si sunt foarte, foarte multi, si asta ma duce inapoi la unul din punctele de inceput, cu cine studiaza STEM mai departe ...

 

ma rog, concluzia e ca tot sistemul asta e prea hippie ca sa produca rezultate si "victimele" sunt elevii.



#20
mamica11

mamica11

    Membru matur

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunct
  • 2.980 mesaje

Postat 17 decembrie 2017 - 13:12

In concluzie copiii  de care se ocupa parintii indeaproape de mici sunt cei ce si la liceu vor face fata foarte bine pe cand cei lasati doar la ceea ce se face la scoala fara bani  si eventual la after desi la clase mici pot aparea ca fiind elevi buni si foarte buni , pe masura ce cresc pierd teren.

 

Cam asta e situatia peste tot insa in tarile unde instructia functioneaza si universitatile sunt bune si foarte bune.




Panic Questions

  • Poze pt o a 2-a sarcina

    PaulaTin
    - Astăzi, 08:43

  • Bebe 1 aniÈ™or greutate mica

    lar
    - apr 22 2024 17:43

  • Bebe 1 an greutate mică

    lar
    - apr 22 2024 17:30

  • SughiÈ› bebe in burtica

    Mihgaandrei
    - apr 18 2024 16:58

  • Secretie vaginală abundentă

    Mihgaandrei
    - apr 18 2024 16:57

Last Blogs

  • Ultima zi la job

    RoxiMada
    - Astăzi, 18:42

  • Gata cu serviciul!

    Andreeaflore1991
    - Astăzi, 18:10

  • nasterea

    Ralu31031992
    - Astăzi, 14:18

  • Carucior

    Ralu31031992
    - Astăzi, 14:07

  • EMOTII VERSUS STRES

    Andrevvv
    - Astăzi, 13:54

Ultimele aprecieri

  • andacosPoza lui %s

    andacos
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • monicaboPoza lui %s

    monicabo
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • OtiliavPoza lui %s

    Otiliav
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    ioana
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • - TOP 50 reputatii -