Nu pot vorbii de toate scolile din US, pentru ca nu am atat de larga experienta insa ce am avut pana acum nu mi-a parut de loc rau.
Sa ma explic:
Ai zis ca pare sa "induca supunere", dimpotriva copilul meu a avut completa libertate de a isi alege tipurile de proiecte pe care doreste sa le faca, pana si tema a avut-o la alegere dintr-o lista de optiuni. Ceea ce i-a indus atat ideea ca ce isi doreste ea are importanta, cat si a facut-o constienta ca alegerile au consecinte. Eu vad asta ca pe un plus, la clasa 9-a cand am fost intrebata ce vreau sa studiez dupa liceu eu am intrebat parintii (pentru ca educatia care mi-a fost oferita m-a fortat sa fiu "buna la toate materiile" si n-am avut timp sa-mi dau seama ce anume subiect sau materie era pasiunea mea).
Zici "sa accentuze frica de "deadlines". Nu frica, ci "awarnes" cel mult. Si nu vad ce ar fii rau in asta? Viata e plina de deadlines, nu e oare bine sa avem copii formati in asa fel incat sa fie adaptabili la viitoarele lor probleme?
La fel si cu urmarea de directii pas cu pas, imi aduc aminte cum am fost depunctata la un examen pentru ca nu scrisesem un pas din problema de mate (pe care eu l-am considerat subinteles). Tine de cultivarea unei persoane organizate. Apropo, mama (profesoara de mate) ne-a bagat exact aceeasi chestie in cap, tot ce folosesti in rezolvarea problemei scrii pe hartie, intr-un mod ordonat ca cel care corecteaza sa poata vedea cum ai rezolvat problema (nu e un concept nou, asa au invatat-o si pe ea cand era la scoala).
Da poti sa fii extrem de destept si sa nu reusesti sa redai asta celor din jur pentru ca nu poti sa pui informatia intr-o structura care sa fie inteligibila.
Apoi cred ca ai asteptare un pic cam severa asupra a ceea ce ar trebui sa faca scoala. Educatia din scolile publice e facuta sa fie accesibila tuturor, si celor cu IQ ridicat si celor cu IQ scazut. Ideea nu e sa educe doar pe cei destepti, ci sa ofere o sansa tuturor. De aceea conceptele par "simpliste", explicatiile "dumb-down" si aceeasi materie se repeta destul de mult, tocmai ca la finalul parcurgerii toti copii din clasa sa fi inteles.
Un copil avansat are optiuni, poate cere extra-homework, exista clase advanced care se pot lua (fata unei cunostiinte a facut tot senior year clase avansate la colegiul local), poti lucra cu el acasa (asta e metoda mea, cel putin la mate si fizica imi pot indruma copii).
Nu zice nimeni ca educatia trebuie sa fie doar la scoala.
Printre chestiile pe care eu le apreciez la scolile de aici sunt proiectele:
- clasa 1 a facut prezentarea unei tari pe care a vizitat-o, a trebuit sa invete cum sa caute informatie, sa selecteze ce doreste sa prezinte, sa faca un poster;
- clasa a 2-a proiect "I have a dream", tot asa sa identifice care e visul care merita impartasit, de ce isi doresc asta, ce fac ca sa isi indeplineasca visul; - fata a devenit mult mai capabila la transmiterea informatiei dupa proiectul asta, a invatat sa tina un discurs in public.
- cursuri aditionale oferite de scoala, arta, cursuri despre alte culturi, istorie, arheologie, inginerie STEM.
- acum in clasa 4-a a inceput in proiect de constructie a unui recycled racer, cu ajutorul unor ingineri voluntari de la Boeing copii vor proiecta, vor invata cocepte de inginerie, vor invata despre green engineering si isi vor construi propriul racer.