quote:
Originally posted by casandra
Pai da, numai lui, cel care acum e printre sfinti. Teologii catolici au interpretat ca ce i s-a apus lui Petru este valabil pentru toti episcopii Romei. Teologii ortodocsi au interpretat ca este valabil pentru toti preotii. Cate bordeie, atatea obiceie.
ai dreptate si, mai mult decat atat,
estul nu a acceptat niciodata integral primatul Romei, in sensul ca a recunoscut Romei un loc de onoare, pentru ca acolo a ajuns Sf. Petru, dar nu un loc superior - nici n-ar fi avut cum, caci Iisus nu a facut ierarhii printre sfintii apostoli niciodata! toata tevatura a inceput in sec. 2+3 cand doi episcopi ai Romei au cam incurcat termenii "ecclesia" si "basilica" din spusele lui Iisus catre Petru. deci Iisus a zis ca va zidi "adunarea", nu "biserica" pe "piatra" asta, adica pe munca de propovaduire a lui Petru, pe credinta sa, etc. prin urmare, vorbim aici de adunarea crestinilor, in sensul de "turma" cu un singur pastor intemeiata pe cel care crede, caci Petru a fost singurul la vremea aia care a crezut ca Iisus e Mantuitorul. prima concluzie ar fi ca daca era sa lase Iisus vorba ca vrea un inlocuitor cu puteri divine (infailibil) pe pamant, ma gandesc ca nu le-ar fi luat atata teologilor crestini sa traduca un amarat de cuvant asa cum trebuie.
a doua chestie e ca la conciliul de la Niceea, unde s-a stabilit baza dogmatica crestina (care fuse in sec.4 la inceput, deci nu vorbim de intamplari numa de-acu' o mie de ani!)s-a votat pentru egalitatea est-vest. o concluzie partiala ar fi ca daca s-a votat egalitatea in unanimitate, ma indoiesc ca ar avea cineva tupeul sa pretinda ca numai unul dintre cele patru episcopate crestine a primit peste noapte revelatia adevaratei traduceri pentru "ecclesia" si deci a avut dreptatea+dreptul sa rupa unitatea crestina asa cum a lasat-o Dumnezeu. cand la Niceea s-a cazut de acord ca toti episcopii is egali, asa a votat si episcopatul de la Roma, nota bene. 50 de ani mai tarziu, se trezeste iar un Damasus de la Roma cu aceeasi pretentie a primatului si instituie de la sine putere Scaunul Apostolic. acum, nu mai intru in detalii care a fost considerentul politic al manevrei, cine cauta, gaseste. un indiciu doar: mai era Imperiul Roman in functiune la acea data? ce imparat s-a grabit imediat sa recunoasca manevra lui Damasus? dar o alta concluzie partiala e ca instituirea scaunului papal a fost o dizidenta de ordin politic. Roma s-a rupt de celelalte trei episcopate si patriarhate, Roma a facut schimbari majore de dogma, Roma a reinventat crestinismul, Roma a comis si comite blasfemia de a pretinde ca Papa nu poate fi judecat de nici o putere lumeasca - de unde se deduce ca Papa e mai presus de ceilalti muritori, chestie care contravine flagrant cu Biblia (sa traiasca familia De Medici la faza asta :D)
deci, daca Roma vrea unire, ar trebui sa revina la radacinile originare, adica sa-si asume crestinismul originat in invatatura directa a lui Iisus, ramasa neschimbata prin Ortodoxie.
lupta pentru putere a declansat-o Papa Leo I cand s-a rasculat impotriva deciziei Conciliului Ecumenic de la Calcedon, ca sa vina iarasi dupa aia Papa Stefan al doilea inventand un stat religios, primul din lume (aviz fariseilor care pretind ca prefera statul laic), desi Conciliul de la Constantinopole decisese a mia oara ca primatul Romei si doctrina petrina a lui Leo is niste gogorite, si sa mai vina si procesul intentat de catolici patriarhului ortodox, prin sec. 9, dupa care marea schisma de care stie toata lumea.
si asta nu e tot! ca modelul catolic de razvratire i-a inspirat si pe rusi, ca si astia au vrut sa le fie recunoscuta intaietatea printre ceilalti ortodocsi. aveau rusii o dogma mai buna? un dictionar mai performant sa interpreteze sfanta scriptura, recte "ecclesia" vs. "basilica"? aveau cat au avut si catolicii in sec. 2, adica nada.
cel putin asta m-au invatat pe mine prostii de americani la cursul de Studii Medievale pe care cu succes l-am incheiat azi, cu un mare A+.]