ML, daca ai sti tu cite frecusuri am avut eu la acest capitol, mai ales motivarea copiilor. Si eu am avut recompense o perioada, scurta, dar le-am utilizat... si am renuntat la ele. Nu fac bine, ca si pedeapsa si recompensa dau rezultate pe perioade scurte, dezvolta automatisme cum bine spunea
Olympia.
Unde aveti voi dreptate este ca da, adultii traiesc in lumea asta a recompenselor si a sanctionarilor, nu pot munci, nu pot face nimic fara ele. Si asta pentru ca de ani si ani de zile, educatia se bazeaza numai pe acest sistem pedeapsa-recompensa... asa s-au format, asa continua sa functioneze. Ori eu cred ca daca vrem sa crestem oameni cu adevarat responsabili, trebuie sa renuntam la acest sistem.
Vorbeam la alt subiect despre conditionare, care este inima educatiei in zilele noastre. Ei bine, eu consider ca acest sistem de pedeapsa-recompensa este inima conditionarii, nu a invatarii. Adevaratul proces de invatare, deci de educatiei, ar trebui sa se faca in afara acestor metode... si, daca incercam si lasam copiii sa experimenteze, vom vedea cit de simplu si frumos se face... chiar daca, obisnuti cu acest sistem, ni se pare imposibil.
Va recomand un film, care trateaza superb acest subiect -
http://www.imdb.com/title/tt0081176/
Pentru mine, acum, cind inteleg cum stau lucrurile, caci n-am fost intotdeauna unde sint acum cu intelegerea, din pacate, si am facut greseli
cu cea mare... Deci, acum, pentru mine, procesul de invatare este rezultatul unei constructii voluntare si constiente. Asta inseamna ca pentru a-l face sanatos, benefic si natural, copilul trebuie sa fie implicat in el, sa inteleaga ceea ce face si sa aleaga, mai ales sa aleaga.
Stiu ca pare greu de inteles, dar fara autonomie, nu se poate ajunge la responsabilizare... ori conditionarea, cu pedeapsa si recompensa in mijlocul ei, tocmai asta face, nu permite copilului sa devina autonom si sa preia controlul asupra procesului lui de invatare. Iar a educa un copil inseamna exact acest lucru: a permite copilului sa aiba acces la autonomie. Eu vad autonomia ca o dezvoltare a capacitatii de analiza, de a identifica problemele, de a gasi solutii, de a-si pune intrebari asupra acestori solutii, de a gindi, a reflecta...
Eu am ajuns la concluzia ca se devine inteligent, e o constructie si aceasta devenire. Sigur ca pornim de la ceea ce am primit la nastere, in rest totul e o constructie... care, ca si stima de sine, cu cit este mai sanatos construita, cu atit e mai durabila si, in timp, aduce rezultate durabile.
Asa ca, in modul in care am ajuns acum sa vad acest proces de invatare (nu am ajuns singura, am tot citit in stinga si in dreapta, caci la un moment dat mi s-a parut extrem de important si, in acelasi timp, extrem de prost facut - de multi dintre noi, nu de toti, caci am cunoscut oameni care au invatat bine si sanatos de mici, asa au fost indrumati)... recompensa si pedeapsa nu au ce cauta. Si asta pentru ca legatura care se stabileste este intre rezultat si pedeapsa sau recompensa si nu intre rezultat si ceea ce urmeaza in urma rezultatului (insatisfactie sau satisfactie, ale lui, proprii, nu ale parintilor, ca o consecinta naturala a muncii, a efortului depus si a rezultatului obtinut, nu una artificiala, impusa din afara). Si as merge pina acolo incit as spune ca intre cel care pedepseste si/sau recompenseaza (parinte, profesor, adult in general) si copil se instaleaza un fel de dependenta, poate chiar afectiva (e un intreg mecanism aici in joc)... ducind copilul departe de autonomie si deci responsabilizare.
Acum sigur ca unele fete de pe aici, se stiu ele care
, vor zimbi cind vor citi ce scriu, acum citiva ani eram departe de ceea ce stiu astazi
... si tocmai pentru ca simteam ca nu merge, m-am pus pe studiat problema, cu atit mai mult cu cit greul l-am simtit pe pielea mea in primul rind in ceea ce ma priveste... si apoi faptul ca am trei copii pe care ii ghidez in evolutia lor.
Cornelia
Ce n'est pas en regardant la lumière qu'on devient lumineux, mais en plongeant dans son obscurité.
Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)