Citat: | ||
citat din mesajul lui filofteia
|
De ce atatia copii cu autism in Romania?
Deschis de
Sheannamp
, aug 06 2009 21:28
144 raspunsuri la acest subiect
#121
Postat 19 august 2009 - 18:23
#122
Postat 19 august 2009 - 19:05
Filofteia disgrafia Mariucai e cam asa: scrie ingrozitor de urat - aproape ilizibil - si cu multe greseli - atunci cand scrie normal. Cand se straduieste in mod special, scrie citet - nu ar lua decat un 7 la caligrafie insa - si fara greseli. Fiindca ea stie defapt cum se scriu corect cuvintele, dar ii cere mult prea mult efort scrisul. De exemplu la Olimpiada de Romana si-a propus sa scrie corect si frumos, imi spunea chiar ca si-a repetat de nu stiu cate ori sa scrie frumos si a reusit. A scris OK si s-a descurcat foarte bine, s-a calificat pe sector.
Mi-e foarte teama ca profesorii nu vor avea rabdarea sa citeasca ce mazgaleste ea. E greu citibil, chiar trebuie sa persisti... si sa ai imaginatie .
Iti inteleg frustrarea ca traiesti in Romania si sistemul educational e cum este... nu le ofera nimic copiilor diferiti. Ma rog, nu ofera prea mult nici copiilor "normali"...
Dar uite, odata ce ai stiut ca-i vorba de dislexie, TU ai stiut si cum sa-l ajuti. Ai aflat si te descurci deocamdata. Si asta e important.
In rest, zic si eu ca Simali: fii discreta. Nu priva copilul de un eventual ajutor, e important sa il ajuti pe toate caile posibile. Nu e nevoie sa stie nimeni ca tu mergi cu el la logoped sau psiholog.
Cat despre cum ai fost intampinata la Centrul de Logopedie... stiu, nu-i OK. Dar gandeste-te ca-i doar un logoped pentru foarte, foarte multi copii si e departe de a fi suficient.
Roxana, Mariuca (n. 1 iulie 1999) si Ioana (n. 23 martie 2005)
Mi-e foarte teama ca profesorii nu vor avea rabdarea sa citeasca ce mazgaleste ea. E greu citibil, chiar trebuie sa persisti... si sa ai imaginatie .
Iti inteleg frustrarea ca traiesti in Romania si sistemul educational e cum este... nu le ofera nimic copiilor diferiti. Ma rog, nu ofera prea mult nici copiilor "normali"...
Dar uite, odata ce ai stiut ca-i vorba de dislexie, TU ai stiut si cum sa-l ajuti. Ai aflat si te descurci deocamdata. Si asta e important.
In rest, zic si eu ca Simali: fii discreta. Nu priva copilul de un eventual ajutor, e important sa il ajuti pe toate caile posibile. Nu e nevoie sa stie nimeni ca tu mergi cu el la logoped sau psiholog.
Cat despre cum ai fost intampinata la Centrul de Logopedie... stiu, nu-i OK. Dar gandeste-te ca-i doar un logoped pentru foarte, foarte multi copii si e departe de a fi suficient.
Roxana, Mariuca (n. 1 iulie 1999) si Ioana (n. 23 martie 2005)
#123
Postat 19 august 2009 - 22:51
Citat: |
citat din mesajul lui filofteia Flaviutza, NanaMotoc, multumesc mult. L-am citit pe tot, desi noi am depasit varsta , dar eu nu stiu nici un copil care sa indeplineasca 100% ce scrie acolo...Cat ar trebui sa poata sa faca pentru a fi normal? |
Da, trebuie sa caut interpretarea ca sa intelegeti totul. promit sa o fac. problema e ca trebuie sa indeplineasca un minim de 50 % ca sa fie ok pe palierul de varsta, nu tot ce scrie acolo...
#124
Postat 20 august 2009 - 00:49
Citat: |
citat din mesajul lui filofteia Si la noi este la fel...doar cu alta problema...o forma de dyslexie. Desi jucand toti trei Scrabble...copilul pune cuvintele de jos in sus sau de la dreapta la stanga sau le citeste pe cele puse de noi invers . Tot asa considera dificultatile de citire lipsa de interes. |
UYna din metodele terapeutice simple si care se poate aplica fara logoped este pe scurt asa:
1. orice cuvant oricat de lung nu se mai desparte in silabe ci se citeste adagandu-se: adica: mama se citeste facandu-se sa "sune" fiecare litera adica intai "m", apoi spune "m" +"a"= ma apoi "ma" +"m"= mam apoi "mam"+"m"=mama
2. la cuvintele mai complicate cu "ge, gi, ce, ci" inainte de a se incepe vcuvantul se verifica ca nu contine nici un "grup special"
Apoi se joaca jocuri de pacaleala. Adica tu incerci sa-l pacalesti cu am mancat o "caine" in loc de paine. A trecut "plin" apa. in loc de prin. Si el de asemenea iti scrie tie propozitii caraghioase.
Sau faceti glume.
In engleza se numesc "How do you call?" Si as traduce ne mot-a-mot cu Cum poti sa-i mai zici?
In ele alegi cuvinte care rimeaza. Cum numesti un salcam nasos :salcarn
Apoi mai avansat e sa te joci cu "radacinile" cuvintelor.
Baaietelul meu are una favorita. Cum pescuieste un calculator? Cu internetul (net in egleza inseamna plasa).
Mai reusite sau nu asemenea jocuri ii pregatesc la ce sa se astepte ca pobile modificari ale unui cuvant pe care-l stiu deja. Aici se face cu toti copii ca sa depistezi problemele devreme si se practica intens cu copiii cu problemute in cadrul a ce numesc ei terapie prin joaca.
Ar fi util daca vreti sa faceti asta in limba romana sa faceti un subiect de terapie lingvistica prin joaca. Asa v-ati putea folosi cu toatele imaginatia si ar fi mai simplu.
Un tzuc pentru toate galustele voastre!
#125
Postat 20 august 2009 - 00:55
Citat: |
citat din mesajul lui flaviutza ii lipsesc exact mecanismele imitatiei/generalizarii, nu stie SA INVETE. asta il invata ABA. i se descompune reperul de invatat (despre caini) in pasi extrem de marunti si apoi generalizeaza la exasperare fortat pana isi insuseste mecanismul de invatare in sine. ca surpiza, cand se va trece la capitolul pisici va merge mult mai repede treaba. |
Nu stiu daca tu ai facut vreodata ABA... In fine. Copiilor autisti le lipseste acest mecanism si ABA nu-l pune la loc. Nimic nu-l pune la loc. ABA ii pune si o eticheta generala peste una particulara prin repetitie, prin recompense si atat. Ii ajutaa sa comunice cu normalii, nu le modifica ceva sau adauga ceva.
#126
Postat 20 august 2009 - 10:27
AB daca ai fi aici te-as pupa
Asa a invatat sa citeasca, fara ca macar sa stiu ca este o "metoda"...culmea este ca cei din jur m-au certat pentru ca l-am invatat asa, dar eu eram in disperare de cauza in clasa I si prin mii de incercari, am observat ca asta functioneaza. Abia spre sfarsitul clasei a II-a a inceput sa "vada" silabele la citit, desi daca ii dadeai un cuvant il despartea corect de la 6 ani. Acum are 8 ani si 9 luni, trece in clasa a III-a si deja se lucreaza mult mai usor cu el. Poate si pentru ca intre timp m-am mai instruit si eu.
Multumesc mult si pentru restul ideilor.
In ce priveste ideea de a merge pe "sest" la logoped...nu se poate aplica, pentru ca al meu spune tot, iar sa-i spun ca este secretul nostru, ca ceilalti nu trebuie sa stie, i-ar ridica mari semne de intrebare ca este diferit, ca este ceva in neregula cu el... prea diferit...In plus mi se pare ca-i si cam descos profesorii la scoala ...
Citat: |
1. orice cuvant oricat de lung nu se mai desparte in silabe ci se citeste adagandu-se: adica: mama se citeste facandu-se sa "sune" fiecare litera adica intai "m", apoi spune "m" +"a"= ma apoi "ma" +"m"= mam apoi "mam"+"m"=mama |
Asa a invatat sa citeasca, fara ca macar sa stiu ca este o "metoda"...culmea este ca cei din jur m-au certat pentru ca l-am invatat asa, dar eu eram in disperare de cauza in clasa I si prin mii de incercari, am observat ca asta functioneaza. Abia spre sfarsitul clasei a II-a a inceput sa "vada" silabele la citit, desi daca ii dadeai un cuvant il despartea corect de la 6 ani. Acum are 8 ani si 9 luni, trece in clasa a III-a si deja se lucreaza mult mai usor cu el. Poate si pentru ca intre timp m-am mai instruit si eu.
Multumesc mult si pentru restul ideilor.
In ce priveste ideea de a merge pe "sest" la logoped...nu se poate aplica, pentru ca al meu spune tot, iar sa-i spun ca este secretul nostru, ca ceilalti nu trebuie sa stie, i-ar ridica mari semne de intrebare ca este diferit, ca este ceva in neregula cu el... prea diferit...In plus mi se pare ca-i si cam descos profesorii la scoala ...
#127
Postat 20 august 2009 - 13:51
Citat: | ||
citat din mesajul lui AB
Nu stiu daca tu ai facut vreodata ABA... In fine. Copiilor autisti le lipseste acest mecanism si ABA nu-l pune la loc. Nimic nu-l pune la loc. ABA ii pune si o eticheta generala peste una particulara prin repetitie, prin recompense si atat. Ii ajutaa sa comunice cu normalii, nu le modifica ceva sau adauga ceva. |
Problema copiilor cu autism este ca ei percep detaliile si le retin foarte bine, dar nu vad intregul si nu integreaza detaliile in intreg.
#128
Postat 20 august 2009 - 14:49
Citat: | ||||
citat din mesajul lui Vic
Problema copiilor cu autism este ca ei percep detaliile si le retin foarte bine, dar nu vad intregul si nu integreaza detaliile in intreg. |
Da, iar mie mi se pare ca celor cu afectiuni din spectru, trebuie sa le predai diferit. Adica sa le atragi mai intai atentia cu intregul, sa-i faci sa-i dea atentie intregului si abia apoi sa iei fiecare element in parte si sa-l diseci. Daca faci invers, cum se face comun in scoala, adica predai mai intai detaliile si apoi la recapitulare legi in intreg ei nu pot sa faca legaturile si-i pierzi.
Este o mare provocare sa reti atentia unui copil in general neatent, preocupat de diferite chestii (pentru el stringente), care nu-ti poate citi cu usurinta mesajele non-verbale. La noi scoala/gradinita/monitorul de schi/si altii nu au reusit niciodata sa-i capteze usor atentia. Ei numai se plangeau la inceput ca nu se poate, ca nu este atent, ca nu-i asculta, etc. "Deschiderea" intotdeauna a trebuit s-o fac eu. Cu o povete, cu desene, cu o poza sugestiva, etc. Apoi, odata prinsa imaginea de ansamblu se produce un fel de declic si totul merge uns.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice
#129
Postat 20 august 2009 - 15:21
Citat: | ||
citat din mesajul lui filofteia AB daca ai fi aici te-as pupa
Asa a invatat sa citeasca, fara ca macar sa stiu ca este o "metoda"... |
Culmea, si fi-mea tot asa. dar dupa ce trecusem prin joculete verbale de genul asta, vis a vis de problemutele de vorbire.
Ca o completare la ce spunea AB, am si eu cateva idei de joculete verbale, indelung exersate cu fi-mea.
de exemplu: copmune cuvantul. pune silaba "te" dupa silaba"re" dupa silaba "pe" si copilul reconstituie mental cuvantul "perete"
jocul fazanul
jocul descompunerii pe sunete a cuvantului
jocul formarii cuvintelor pornind de la o silaba, doua.
jocul formarii unui cuvant prin adaugarea unei litere. de ex ii dai radicalul MAR , ce litere poti adauga sa formezi cuvinte noi.
#130
Postat 23 august 2009 - 12:41
Citat: | ||||
citat din mesajul lui Vic
Problema copiilor cu autism este ca ei percep detaliile si le retin foarte bine, dar nu vad intregul si nu integreaza detaliile in intreg. |
Exact. Dar nici o terapie nu-i invata sa descopere intregul in vreun domeniu nelogic. Il memorizeaza pentru a se adapta noua, majoritarilor.
Asta-i tot ce voiam sa subliniez.
Simali sa fiu sincera eu nu am vazut asa ceva in terapia de aici. In general se preda/prezinta o varietate cat mai mare de cazuri peste care se pune o eticheta generala. In stiinte se pot enumera complet si atunci progresul este palpabil, dar in relatiile inter-umane exista mereu a n-spelea caz nediscutat ....
flofteia