Despre analfabetism și analfabetism funcțional, un articol din 2018: Statul român combate analfabetismul cu statistici mincinoase
Profesoara de matematică Liliana Romaniuc, coordonatoarea Asociației Române de Literație, se ocupă de peste 10 de ani de problema analfabetismului funcțional.
„Analfabetismul funcțional este foarte greu de adus în atenția publică, pentru că oamenilor nu le place să audă lucrurile acestea. Dar ele sunt realități și, ascunzându-le, nu le rezolvăm. Trebuie să fie recunoscute și apoi identificate soluții”, spune Liliana Romaniuc.
Timp de trei ani și jumătate, ea a condus un proiect, finanțat din fonduri norvegiene, care avea ca scop reducerea analfabetismului funcțional în județele regiunii Nord-Est: Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.
Este exact genul de proiect despre care Ministerul susține că-i va servi ca model de bune practici.
„Am lucrat cu peste 450 de profesori în 32 de școli. În cadrul proiectului, axat pe instruirea profesorilor, am făcut o evaluare a elevilor folosind teste asemănătoare cu cele internaționale, la conceperea cărora am avut ajutorul a trei experți internaționali, din SUA, Germania și Norvegia.
Am verificat 8 – 9.000 de copii din clasele V-VIII. Avem studii de caz făcute în aceste școli, iar problemele cele mai mari sunt la vocabular, dar și la înțelegere, în mediul rural.
Rezultatele pe care le-am obținut vin să confirme și să reconfirme că ceea ce ne spun testele internaționale este adevărat. Rezultatele din școlile și județele unde am lucrat arată că procentul analfabetismului funcțional în zona urbană este undeva între 40 și 50%, iar în zona rurală se duce de multe ori către 70%.
Dar avem și școli care se situează undeva mai jos, 30-40%. Deci este o realitate, asta vreau să spun, iar cheia este să lucrăm cu profesorii”.