Mie personal mi se pare ca cea mai mare vina o au programa si metodica predarii in clasele 1-8 a limbii romane. Se preda foarte, foarte multa gramatica teoretica pe care multi copii nu o inteleg. De ex. invata despre pronume, 10 tipuri diferite +adjective pronominale intr-un interval de 7-10 ore maxim, cu tot cu exercitii "de consolidare" , se fac analize pe text in care ar trebui sa faca direfernta dintre un anumit tip de pronume si adjectivul pronominal care are aceeasi forma etc, etc . Dar in tot acest timp nu sunt incurajati sa citeasca si sa scrie. Fac analize de "tz' timpuri si moduri ale verbului, dar nu sunt pusi sa citeasca 10 pagini de literatura si daca fac o compunere de jumate de pagina e mare lucru. Fac analize gramaticale, dar nu sunt pusi sa vorbeasca in clasa, sa isi spuna parerea , sa scrie si sa vorbeasca si sa citesca in limba romana pur si simplu.
Multi copii intr-adevar nu au ajutor acasa (pt ca nu e timp, pt ca parintii nu se pricep sau nu vor sa ajute, punand in sarcina profesorului obligatia de a-i invata copilul), iar in clasa materia este atat de multa si atat de inghesuita, daca mai sunt si 25+ in clasa, intr-o ora pe zi, cat de mult poate profesorul sa ii faca pe toti sa inteleaga notiunile si sa stie sa le foloseasca?
Cred ca multi copii "raman in urma", sunt descurajati de avalansa de notiuni si pur si simplu se pierd pe drum. Eu vorbesc din experienta copiilor mei, care sunt in clasa a 7-a. Citit literatura, facut compuneri, scris si vorbit fac foarte, foarte, foarte putin.