Sari la conținut

Sari la conținut


- - - - -

Despre manualele scolare si ce stiu parintii

manuale scoala

6 raspunsuri la acest subiect

#1
redactor

redactor

    Membru VIP

  • Administrators
  • 14.054 mesaje

Postat 19 octombrie 2017 - 10:15

Nu am copil in sistemul de invatamant de stat romanesc insa stiu ca problema manualelor scolare este super dezbatuta de parinti, in ROmania.

Cred totusi ca o dezbatere cu folos nu se poate face fara a fi expert in educatie si a intelege foarte bine materia... zic eu.

Desi cunosc bine manualele de scoala ale copilului meu  - nu pot sa imi dau cu parerea daca sunt bune sau nu, pentru ca nu am calificare pentru asa ceva. Nu am nici o idee cum ar trebui sa fie manualul ideal de scoala insa cred ca cel mai calificat sa isi dea cu parerea este profesorul - pentru ca el este cel care stie de la inceput care sunt obiectivele matieriei in acel an.

 

Imi place mult acest paragraf scris de Plesu despre manualele scolare si implicarea parintilor in dezbare ...

 

Mai periculoasă decît inflația in­for­mației și a răsfățului ludic este manipularea ideologică a elevilor: educația înțeleasă ca un corelativ al îndoctrinării. Ca pe vremea mea: tot ce nu era în acord cu politica partidului și cu perspectiva unui „viitor luminos“ era blamabil și interzis. Acum, a apărut un trend care interzice, țanțoș și nătîng, tot ce nu e conform cu sloganurile unei „corectitudini“ gata-făcute. Viața nu e policromă, nu e un amalgam de „bune“ și „rele“, ci o luptă între „buni“ și „răi“, în care „răii“ nu trebuie doar înfierați, ci, pur și simplu, tratați ca „inexistenți“. Excludem din programă Baltagul, fiindcă vorbește despre agresivitatea masculină. Excludem, de asemenea, Mara lui Slavici, lirica „tristă“ a lui Eminescu, proza sufocată de „regionalisme“ a lui Creangă. De ce să învețe copiii ce e aia o „tolbă“, sau un „pocinog“, cînd, în viața zilnică, ei au de-a face cu „pinterest“, „kendama“ și „vlog“? Cu asemenea criterii, vom arunca la gunoi mai toată producția culturală a lumii: de la nuduri (instrumentalizarea femeii…) la pictura religioasă (manipulare antiștiințifică), de la Iliada (prea mult război) la Meșterul Manole (uciderea unei gravide prin zidire), de la Platon (antidemocratic) la Caragiale (antipatriotic) ș.a.m.d. O doamnă profesoară preferă Shakespeare. Shakespeare? Ăla cu Othello (rasism), cu Titus Andronicus (14 asasinate, din care 9 au loc pe scenă, în fața spectatorilor), cu Mac­beth? Aceleiași doamne i se pare mai „corectă“ Cartea Junglei (plină, totuși, de discriminarea animalelor, cu tigri răi și pantere bune). Sau Arghezi (valorificînd artistic „bube, mucigaiuri și noroi“?). Gata! Copiii noștri vor citi doar povești cu zîne, vor vedea doar telenovele cu happy-end și vor moțăi în sosuri roz, fără dramă, fără „rele“, fără riscuri. Dacă asta e „linia“, nu pot decît să mă bucur că am scăpat de copilărie. de aici



#2
dana vio

dana vio

    Membru senior

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunct
  • 4.970 mesaje

Postat 19 octombrie 2017 - 11:51

Mda, foarte lamuritor articolul.  [:-@]



#3
Pepco

Pepco

    Membru senior

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunct
  • 3.624 mesaje

Postat 21 octombrie 2017 - 09:07

Alex este in clasa a III-a (9 ani). nu este un pasionat de lectura, am cautat ceva pana sa gasesc carti pe care sa le citeasca cu placere.

 

ce pot sa spun este ca pentru el, copil al secolului 21, scrierile autorilor romani pe care le citeam noi ca bibliografie scolara, mai ales cele ale lui Creanga sau ale altor autori cu specific regional, nu au nici o noima. este o lume in care nu se regaseste si care nu ii starneste nici un interes.

 

ma uimeste cum copii de 1 an si jumatate, 2 ani stiu sa foloseasca tableta si smartphone-ul pentru a lansa youtube si jocuri. gliseaza cu degetul pe ecran fara probleme.

 

am spus anul trecut ca la evaluarea nationala de clasa a IV-a de la matematica s-au dat probleme cu Lego: http://media.rtv.net..._1_52922600.pdf si Kendama: http://media.rtv.net..._2_41148000.pdf



#4
Pepco

Pepco

    Membru senior

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunct
  • 3.624 mesaje

Postat 21 octombrie 2017 - 09:09

Romana, clasa a 4-a, test 1: https://mediartv1.fr..._1_85537600.pdf

 

test 2: https://mediartv1.fr..._2_50838100.pdf



#5
viviana

viviana

    Membru VIP

  • Moderators
  • 26.324 mesaje

Postat 21 octombrie 2017 - 13:55

In programa de exemplu sunt de studiat diverse teme literare: Copilaria/Adolescenta; Universul/Natura; Calatorii/Lumi fantastice si exista sugestii de texte.

 

Intr-un manual se poate folosi un text, in altul alt text. 

La Copilarie/Adolescenta un profesor, un manual, poate preda/pefera Cartarescu - Rem sau Travest, altul La Medeleni.

 

Parintilor si elevilor le stau in gat ceea ce se cheama "autorii canonici" obligatorii pentru examene - Mara - Slavici, Sadoveanu, Caragiale, Creanga, Agarbiceanu, Eminescu samd.

 

Si mie imi stau in gat. De data asta as fi preferat ca Plesu sa vorbeasca despre doamnele literaturii romane care pot sta alaturi cu mandrie alaturi de Sadoveanu sau Slavici si despre care nu se pomeneste nimic-nimicuta in programa.

 

Mi-ar placea ca in liceu sa renunta naibii la Caragiale (pe care oricum il fac in generala) si sa-l studieze pe Mihail Sebastian!

 

Mi-ar placea ca fiecare autor din asta canonic sa fie inlocuit cu altii extraordinari de nemaipomeniti la fel de canonici si despre care copiii nostri nu au auzit.

 

Ce atata Creanga cu Harap-Alb? Vladimir Colin ce are?

 

Dar acuma nu vor mai avea parte copiii astia nici macar de sugestii de texte ca sa mai iasa din canonicii astia pentru ca inteleptul nostru PLM Pop ministru al invatamantului a desfiintat manualele alternative. Exact cele care ofereau normalitate intr-o societate democratica si multa, multa creativitate si stimulare a spiritului critic.

 

Acest tampit impreuna cu comunistii din PSD ne intorc incet-incet inante de 1989.

 

 



#6
Adriana mica

Adriana mica

    Membru junior

  • Membri
  • PunctPunctPunct
  • 1.200 mesaje

Postat 24 octombrie 2017 - 13:05

Exact, Viviana!

 

Pe de o parte avem dezbaterea pe marginea manualelor (si nebunia cu manualul unic, inteleg ca sunt aproape finalizate demersurile in acest sens). Una din cele mai proaste decizii ale "inteleptul nostru PLM Pop ministru al invatamantului". Desi au fost multe, foarte multe de genul asta... intr-un interval relativ scurt de timp a reusit sa bulverseze complet lucrurile si sa alimenteze conflictele existente intre toti cei implicati (copii/ parinti/ profesori).

 

Pe de alta parte sunt discutiile in contradictoriu despre literatura recomandata/ predata copiilor. Mai precis despre nevoia de adecvarea textelor pe care le studiaza in raport de varsta & nivelul lor de intelegere. Aspect omis din articolul dlui Plesu, insa foarte bine punctat de dl. Sora

 

"Nu îi scoate nimeni din literatură pe Slavici ori pe Sadoveanu, fiți liniștiți. După cum nu îi scoate nici pe Dostoievski sau pe Nabokov, iar Madame Bovary stă bine-mersi, sinucisă în dormitor, vă mulțumește pentru grija ce i-o purtați. 

 

Nu despre acești scriitori este vorba, nici despre literatura lor. Ci despre felul în care o pagină de literatură ajunge la un copil, intră și se instalează subtil în mintea și în sufletul unui tânăr. Cu un cuvânt – este vorba despre a d e c v a r e. Nu sunt deloc sigur că vajnicii „apărători“ de azi ai literaturii și-ar lăsa mâine propriul copil să privească un film pornografic sau de groază… Ori poate ar merge împreună la cinema, după care ar studia cu sârg planurile diegetice, scenariul și efectele vizuale... ?"

 

Ceea ce nu stiu/ nu inteleg multi dintre cei are contesta opinia diferita referitoare la relevanta studierii anumitor texte la gimnaziu si-i acuza pe profesorii care propun alternative pe motiv ca ar influenta negativ sansele copiilor la examene, este faptul ca programa nu impune vreo lista de autori sau texte. Un exemplu din programa pt clasa a V-a (care a intrat in vigore incepand cu acest an):

"Sugestii pentru alegerea textelor – texte literare și nonliterare/ficționale și nonficționale (text integral sau fragment; fără definirea conceptelor):

a) texte continue (alcătuite din enunțuri organizate în paragrafe): poezii, proză clasică și contemporană, din literatura pentru copii, română și străină, postări online, texte autobiografice, instrucțiuni;

b) texte discontinue: tablă de materii/cuprins, liste, tabele, calendare, etichete, articole din DEX; schema;

c) texte multimodale: manualul, benzile desenate.

* Pentru narativul literar și descriptivul literar, se vor selecta, în primul rând, texte literare de bază, din operele autorilor clasici ai literaturii române. Profesorii au libertatea să aleagă texte-suport în măsură să sprijine formarea competențelor specificate în programă. Textele selectate trebuie să respecte următoarele criterii: valoric, estetic, formativ şi ADECVARE la vârsta elevilor".

 

La baiatul meu (clasa a V-a), lista de lecturi recomandate s-a discutat cu copiii (au precizat doamnei profesoare care sunt titlurile pe care le-au citit deja, sau daca este vreunul pe care chiar nu isi doresc sa-l citeasca, au fost catevea "esecuri" din anii trecuti care au provocat reactie de respingere, din fericire doar fata de titlurile respective). Nu au termene stabilite, citesc prin rotatie (astfel incat sa poata imprumuta cartile unii de la altii). A ramas o lista decenta de texte selectate conform varstei (si tinand cont de faptul ca se adreseaza uni grup de copii obisnuiti cu cartile si incurajati inca de mici sa descopere placerea cititului) din care nu lipsesc Ionel Teodoreanu ("la Medeleni" vol. 1), Gelu Naum ("Apolodor"), Jules Vernes ("Calatorie spre centrul pamantului"), B. St. Delavrancea ("Bunicul", "Bunica"), Caragiale ("Dl. Goe", "Vizita") si ceva Ispirescu. Copiii au fost foarte incantati ca s-a tinut cont si de parerea lor. Din spusele juniorului, aproape toti colegii lui au inceput sa citeasca din lista, fie pentru ca stiau genul (si era pe placul lor), fie din curiozitate (descoperind astfel o lectura interesanta, asa cum e cazul baiatului meu caruia ii place foarte mult "La Medeleni").


Editat de Adriana mica, 25 octombrie 2017 - 09:14 .


#7
Adriana mica

Adriana mica

    Membru junior

  • Membri
  • PunctPunctPunct
  • 1.200 mesaje

Postat 24 octombrie 2017 - 14:09

Un documentar care merita vizionat:

 


Editat de Adriana mica, 25 octombrie 2017 - 09:12 .




Etichetat si cu manuale, scoala

Panic Questions

  • Bebe 1 aniÈ™or greutate mica

    lar
    - apr 22 2024 17:43

  • Bebe 1 an greutate mică

    lar
    - apr 22 2024 17:30

  • SughiÈ› bebe in burtica

    Mihgaandrei
    - apr 18 2024 16:58

  • Secretie vaginală abundentă

    Mihgaandrei
    - apr 18 2024 16:57

  • Scădere in greutate

    SaraMaria26
    - apr 17 2024 19:00

Last Blogs

  • Ziua naÈ™terii

    Roxanesss
    - Astăzi, 17:30

  • Eco

    Anamaria1706
    - Astăzi, 16:12

  • Usor usor..

    Andreeaflore1991
    - Astăzi, 15:42

  • 28 de saptamani

    kiki_2024
    - Astăzi, 15:27

  • Control lunar

    Vasilescu Georgeta
    - Astăzi, 12:38

Ultimele aprecieri

  • andacosPoza lui %s

    andacos
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • monicaboPoza lui %s

    monicabo
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • OtiliavPoza lui %s

    Otiliav
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    ioana
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • - TOP 50 reputatii -