Noi suntem inca la scoala primara, am doi copii in grupa a 4a (7 ani) si a 6a (10 ani azi :) ) ... si mie mi se pare ca e lejer, sunt putine teme... cam 30 minute pe zi fac ale mele, dar de obicei din proprie intiativa, pe site-uri date de scoala (unde sunt inregistrate cu numele lor). Ale mele primesc insa si munca suplimentara... in general se lucreaza pe trei nivele in clasa, (de 18-20 copii) si pe langa exista un nivel de RT (remedial teaching) pt copiii cu dificultati si de level work pt copiii care au nevoie de munca suplimentara... deci de fapt cinci nivele... pt RT si LW au de doua ori pe saptamina profesori specializati cate doua ore... ale mele fac amandoua LW si cea mare face si bovenschoolseplusklas, o zi pe saptamina face ore la alta scoala, sunt 8 copii pe Haga la fiecare grupa, unde primesc alte teme si subiecte decat la scoala. La noi se merge cu drag la scoala, e usor, samd... pt copiii pt care scoala e prea usoara se poate sari o clasa.. noi am refuzat acest lucru (din motive de inteligenta emotionala si clasa in care copilul meu se simte foarte bine) si asa copilul meu a fost testat si selectat pt scoala pe Haga... acolo se lucreaza pe teme, acum au un semestru Leonardo da Vinci, au studiat de la economie la desen si matematica si arhitectura... vin arhitecti si pictori si geologi si le vorbesc, copiii au de lucrat la proiecte... copilul meu e mereu ocupat cu portofoliul in care aduna informatie despre tema respectiva.. eu nu ma ocup de nimic, doar admir ce face eventual...
Se lucreaza mult la scoala pe citit si inteles de text, vocabular,.. la 7 ani mi se pare nemaipomenit ce vocabular au si la ce nivel lucreaza... amandoua cunosc partile de vorbire si de propozitie, am descoperit intamplator acest lucru... e foarte important sa citeasca repede si sa inteleaga ce citesc, sa rezumeze ce citesc, sa faca prezentatii.. de doua ori pe an au prezentari de o tema in fata clasei cu subiect ales de copil... pt prima prezentare copilul meu de 9 ani a lucrat (de bunavoie si nesilit de nimeni) 6 saptamini, cam 0 ora pe zi... a citit carti, vizionat filme, pregatit prezentare in Powerpoint, apoi Prezi, apoi iar Powerpoint... la 9 ani.. cu 6 zile inainte de prezentarea in clasa ne-a prezentat noua, apoi noi parintii am oferit idei/sugestii, unele le-a acceptat, altele nu...
In schimb in jurul meu aud mame la scoala ce se plang ca sunt prea multe teme (e drept ca sunt personalizate temele si unii copii probabil primesc mai mult, e nevoie sa repete anumite lucruri), dar pana la 12 ani nu cred ca se lucreaza mai mult de 1 ora pe zi..(si asta e un maxim).
Eu recunosc ca acasa nu prea am ce lucra cu ele, ele fac ce vor... am descoperit ca a mea de 7 ani lucreaza mereu la engleza ca ii place ei (si e si talentata, vorbeste fluent engleza)... sper la sedinta cu parintii sa nu aud ca la matematica e grava situatia... (desi stie tabla inmultirii pana la 12, o mai pacalesc eu si o intreb). La scoala cea mica primeste munca in plus, si, oricum, stiu ca la limba e ok ca fac eu teste cu ei la scoala si cunosc situatia,.. cea mare participa doar 4 zile la scoala respectiva, in fiecare cam juma` de zi cu colegii si in rest studiaza singura... are 9 ani, nu, are 10 ani de azi :) , dar e un copil serios si inteligent si se descurca... la cea mare ajut la matematica la scoala si se descurca foarte bine...
Per total eu sunt in general multumita... sper ca nu sunt naiva, rezultatele la testele nationale (de doua ori pe an, obiective pt ca sunt la nivel national si nu pe scoala) indica in acest moment ca amandoua vor merge la licee foarte bune... dar poate e prea devreme sa fac pronosticuri...
Ca o nota interesanta. directoarea si vicedirectoarea de la scoala copiilor mei au venit dintr-o vacanta de studiu din Finlanda si pe 1 ianuarie introduc o noua metoda: geografia, istoria, engleza, biologie, muzica, dans, vor fi predate de profesorii care au afinitati si specializare pt acest lucru... e o chestie noua in Olanda, unde de obicei ai acelasi invatator (inafara de educatie fizica) de la clasa 1 la clasa a 8a (de la 4 la 12 ani).
Impresia mea despre scoala fetelor, care e in sistem Dalton, nu indraznesc sa spun ca e la fel la toate scolile olandeze, e ca se acorda mare atentie individual, copiilor, si materialele sunt personalizate... (pt copii cu dislexie am alte teste, de exemplu, temele difera)... comunicarea scoala-parinti si scoala-elevi e buna. Mare lucru mi se pare mie ca ii invata sa isi programeze realizarea temelor/task-ului, numiti-l cum vreti... eu si la facultate aveam probleme... aici din grupa a 5a primeste fiecare copil o agenda si e responsabil sa isi faca temele si sa stie ce program are... (la 8 ani, nota bene :) )