Scoala romaneasca isi bate joc de copiii nostri, pentru ca nu elevul este pus in prim-plan ca beneficiar, ci diverse "materii" care sa mareasca nr de ore al unor profesori, cei ce editeaza culegeri si mai ales ministrul, fiecare dintre cei ce s-au perindat dorind sa schimbe ceva, nu conteaza ce.
Ultima bataie de joc: dorinta nestramutata de a schimba "ceva" la gimnaziu. Pentru cei interesati de subiect, au fost propuse 3 variante, care se gasesc pe site-uri. Fiecare propunea scoaterea unor materii si introducerea altora, dar profesorii au luat foc. Concluzia: citind ultima varianta am constatat ca nu are nimic in comun cu ce s-a propus initial, au pastrat toate orele pe care doreau sa le scoata si au mai introdus alte ore suplimentare. La un calcul simplu, copiii vor avea mai multe materii pe zi decat au acum, mai putin timp liber, mai multe carti de carat in spate, mai multe sendvisuri de mancat, mai multe teme. Dar profesorii s-au calmat si asta e tot ce conteaza. Sa nu-i mai vedem ca fac greva, striga contra ministrului, pentru ca ei pot. Elevii nu au aceasta putere, aceasta forta, aceasta constrangere si prin urmare nimeni nu-i ia in seama.
Recitind : "Un plan cadru aerisit, cu mai puţine discipline, cu discipline agregat care să obişnuiască elevii să judece într-un sistem coerent de cunoastine şi aptitudini." - ce frumos suna, dar nu e nimic adevarat.
Alta bataie de joc la adresa copiilor: clasa 0 confundata cu clasa I. Desi orele trebuie sa aiba 35 de minute deoarece la aceasta varsta nu pot sta concentrati mai mult, ei sunt obligati de sistem sa stea la fel ca ceilalti din scoala, pentru ca nu pot deranja in diferenta data de orar. La clasa 0 se sta 4 ore in clasa, in banca. Recomandarea de a fi lasati sa se joace, sa se miste, sa se intinda in cele 10-15 minute diferenta nu este respectata. Profesorii sunt si mai rau: nu inteleg nimic din psihologia copilului mic si cum sa lucreze cu ei. Eu stiu ca invatatorii fac acele cursuri pentru clasa pregatitoare, dar nu stiu daca le fac si profesorii. Oricum, par depasiti.
Nu insist pe programa si manuale. Eu avand si copil in gimnaziu, mi se pare ca este cam aceeasi programa pe care o faceam si noi pe vremuri, dar mai putin. Exemplu: eu faceam probleme de 3 simpla in clasa a IV-a, ei o fac in a VI-a. Eu am facut un pic si de cerc in clasa a VI-a, ei nu fac cercul. La romana nu pare sa se fi schimbat ceva. Limbile straine se fac toate altfel, cu texte imense la franceza. Profesorii copilului meu sunt rezonabili, le cer chestii normale: sa invete lectia, sa-si faca temele - de cele mai multe ori rezonabile, adaptate nivelului clasei, si mai ales sa fie disciplinati - o mare problema.
Dupa terminarea primului semestru, l-am intrebat pe cel mic care este clasa pregatitoare cum i se pare acum scoala. Raspuns: E ca la inchisoare! Ba nu, e chiar mai rau!