Sari la conținut

Sari la conținut


* * * - - 1 voturi

Rusinarea copilului


24 raspunsuri la acest subiect

#1
viviana

viviana

    Membru VIP

  • Moderators
  • 26.324 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 09:26

Zilele trecute am pus un interviu cu Dr. Laura Markhampsiholog clinician specializat în dezvoltarea copiilor.

 

 Azi am citit un alt articol  (pe FB) despre rusinarea copilului. Mi s-a parut destul de interesant mai ales ca eu nefiind propriu zis adepta unei educatii traditionale (am mers mai mult pe parenting neconditionat) nu am luat in calcul nciodata chestia asta cu rusinarea. Nu m-am gandit daca are sau nu efecte pe termen lung.

 

Am sa pun aici doar un citat din introducere si incheiere restul, daca vi se pare interesant, se poate citi aici: 

https://psihoechilib...ret-al-rusinii/

 

Ce este ruşinea?

Ruşinea este menită să determine copiii să renunţe la comportamentele negative prin gânduri şi sentimente negative despre ei inşişi. Ruşinea implică un comentariu – direct sau indirect – referitor la ceea ce este copilul; ruşinarea operează dându-i copilului o imagine negativă despre sine – şi nu despre impactul comportamentului lui.

Cum recunoaştem ruşinarea?

Ruşinarea îl face pe copil să creadă că greşeşte atunci când simte, vrea sau are nevoie de ceva. Ea poate lua multe forme, dintre care voi enumera câteva exemple zilnice: „Obraznicule!”, „Te porţi ca un răsfăţat!”, „Răsfăţat egoist!”, „Plângăciosule!”, moralizatoarele „Băieţii cuminţi nu se comportă aşa”, „Eşti o fetiţă rea!”, aşteptările bazate pe vârstă ” Maturizează-te!”, „Nu te mai purta ca un copil!”, „Băieţii mari nu plâng!”, aşteptările bazate pe sex: ” Fii tare!”, „Nu fi bleg!”, aşteptările bazate pe competenţă „Eşti incorigibil!”, comparaţia: ” De ce nu poţi fi şi tu mai…”, „Nici unul dintre copiii ceilalţi nu se poartă ca tine”.

Concluzie

Mulţi oameni încă sunt convinşi că pedeapsa corporală sau ruşinea reprezintă singurul antidot pentru a preveni comportamentele antisociale ale copiilor. Sugestia de a renunţa la aceste metode este înţeleasă greşit de unii oameni drept încercări de a răpi puterea părinţilor, de a-i transforma în incapabili roşi de vină, ineficienţi şi permisivi. Nici gând de aşa ceva. Cele mai eficiente şi mai sănătoase limite pot fi stabilite fără a se recurge la violenţă sau ruşine. A fi ferm în relaţia cu copiii nu înseamnă a fi aspru sau umilitor.

Există alternative la ruşine care nu numai ca sunt mai sănatoase, dar sunt şi mai eficiente. Copiii care învaţă limitele de la părinţi care sunt capabili să-şi exprime sentimentele şi nevoile cu încredere, într-un mod respectuos, cresc cu o conştiinţă de sine puternică, conştienţi de propria valoare, liberi de efectele toxice ale ruşinii.

Robin Grille este psiholog în Sydney, Australia. Este autorul cărţilor „Parenting for a Peaceful World” şi „Heart to Heart Parenting”. Îi puteţi citi articolele pe adresahttp://www.our-emotional-health.com

===

 

Sunt din ce in ce mai multi psihologi care sustin renuntarea la educatia traditionala: rusinarea, sistemul de pedepse si recompense, nerespectarea copilului etc.

 

Am citit si recitit din Alfie Kohn dar inca nu sunt perfect convinsa ca o astfel de educatie se potriveste tutoror copiilor si tuturor parintilor.

Si ma intreb de ce?

 

Mai spunea Kohn ca:

"Un alt aspect important, copilul nu-şi manipulează părinţii şi nu le testează răbdarea cu zecile de moduri în care îi scot din sărite, ci le testează limitele dragostei. Copilul vrea să simtă că este iubit şi acceptat indiferent de greşelile pe care le face, nu să fie iubit pentru că face ceea ce i se spune. "

Eh, nu cred ca sunt intru totul de acord cu fraza de mai sus. Se poate aplica la copiii mai mici dar cred ca adolescentii folosesc manipularea cu brio in relatia cu parintii. 

 

Dar sunt de acord ca o importanta extraordinara in dezvoltarea copilului o are o sanatatea emotionala.

 

Voi cat de importanta credeti ce este sanatatea emotionala a copilului?

Cum abordati iesirile in decor?

Ce parerea aveti de rusinare ca mod de abordare educativ?

 

 



#2
andaghe

andaghe

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 8.396 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 09:46

Nu stiu ce sa raspund exact, pentru ca nu știu exact cat la suta suntem educație și cat la suta suntem moatenire genetica , say daca mostenirea genetica se confunda cu informatiile mostenite subconștient,  care pot fi schimbate, sau cu activitate hormonala sau capacitate obiectiva de a prelucra informatii, strict biologica...

Pentru ca sunt asa de multe teorii, și aaa de multe argumente și exemple pentru fiecare idee, ca am senzatia ca toate sunt adevărate. ..

Și in acest caz, orice solutie sau principiu de deucatie propus devine valabil pentru o parte din oameni..

 

De ce spun asa: am intalnit exemple de adulti /copii nefericiti, nemulțumiți,  in ambele situatii, si dintre cei educati rigid, care nu s-au impacat niciodata, si dintre cei carora nu li s-a refuzat nimic si au fost sustinuti neconditionat....

 

La acelasi fel de act educativ sunt copii care reactioneaza total diferit:

Exemplu: înlăturarea actiunii de a te scobi in nas in public

Actiune: cand e "momentul" am spus copilului: "este urat sa faci asa, te poti duce la baie sa folosești servetel, daca ai pb cu nasul"

Reactii: 1. Orpirea imediata

2. Ignorarea

3. Intnderea mucilor pe haina :)

4.comentarea " dar mie imi plac mucii"

 

Ma rog, e un exemplu minor,  dar din multe de genul ăsta am tras concluzia ca nu exista o reteta anume, fiind multe variabile, cum am spus si mai sus, pornind de la însăși invatarea ca proces in sine, incat tind sa cred ca un parinte/educator trebuie sa cunoască cat mai multe variante, si sa fie flexibil in aplicarea lor



#3
Pepco

Pepco

    Membru senior

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunct
  • 3.624 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 09:50

Din punctul meu de vedere, din ce am experimentat ca mama si din ce am vazut in jur:

 

1. sanatatea emotionala a copilului este extrem de importanta.

2. in functie de gradul iesirii in décor.

3. am folosit remarce de rusinare, dar niciodata cu voce tare, in public, cum fac multe bunici prin parc.

 

Acum:

 

- manipularea exista si la varste mici, am trait-o de la 5 ani in sus, la modul "daca nu-mi iei X lucru, nu ma iubesti destul", "iar am facut o prostie, nu vrei sa ma inlocuiesti cu un alt copil, ma iubesti la fel de mult?", "am luat un FB, merit jucaria X"?

- mie rabdarea mi-a fost testata de "n" ori. Cred ca autorul sau autoarea face o confuzie acolo, amestecand rabdarea cu limitele si cu dragostea - mi-e sa nu se ajunga iar la blamarea parintilor - "esti un parinte rau ca ai ridicat tonul sau ca ai pedepsit copilul". Eterna discutie despre fapta/consecinte.

 

Mi se pare foarte important ca un copil sa stie ca o sanctiune nu inseamna ca parintele nu il mai iubeste, ci inseamna ca a depasit o limita de bun-simt, o limita dincolo de care integritatea copilului sau a celor din jur este periclitata. Copiii mici nu inteleg ca unele actiuni ale lor pot provoca rani sau daune materiale, iar a-I iubi neconditionat nu inseamna sa-I mangaiem pe capsor cand se intampla asa ceva, "lasa, puiul mamei, ca rezolva mama, tu n-ai gresit cu nimic, ca doar esti copil".

 

In plus, exista copii si copii, exista copii linistiti, docili, maleabili, copilul "unde-l pui, acolo sta" si exista copii "argint viu", opozanti, care pun inclusiv autoritatea parinte-copil sub semnul intrebarii. Nu-i putem aborda pe toti la fel.



#4
szivarvany

szivarvany

    Membru VIP

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 23.455 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 10:09

Fie`mea nu stie ce e traditionalul "nu ti-e rusine ?" , raspunde invariabil ca nu. Adica nu de rusine / nerusine face lucrurile :-)

Chiar zilele trecute ma gandeam ca nu cred ca am bifat treaba asta cu rusinea, nu stiu de ce. Cred ca am gasit mereu alte explicatii pentru diferitele comportamente.


Editat de szivarvany, 12 noiembrie 2015 - 10:10 .


#5
andaghe

andaghe

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 8.396 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 10:16

Da, Pepco, asa ziceam si eu :)) doar ca mai întortocheat :)



#6
viviana

viviana

    Membru VIP

  • Moderators
  • 26.324 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 10:45

Da, intodeauna m-am gandit ca este mai benefic sa educi in asa fel incat "lucrul bine facut, moralitatea, cumintenia, invatatura" sa vina din interiorul copilului nu pentru ca e rusinos sau nu sa faca asta, nu pentru ca e pedepsit, certat sau batut.

Cred ca in felul asta ar deprinde mai usor niste valori.

 

Dar cum spuneau si Pepco si Andaghe depinde mult de copil  si de circumstanta. Si de parinte si de capacitatea lui de a reusi sa transmita un mesaj corect la un moment dat.



#7
szivarvany

szivarvany

    Membru VIP

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 23.455 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 10:58

Da, depinde extrem de mult de felul copilului.

Despre felul copilului insa iar putem discuta zile n sir. Ca toti se nasc cu un anume bagaj genetic, inclinatii, talente, etc. insa acesti copii au parinti care la randul lor, ii modeleaza fiecare cum pot si cred ca e mai bine.



#8
andaghe

andaghe

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 8.396 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 11:07

Da, sunt un milion de informații. 

Tocmai de aceea zic ca e foarte bine sa aflam cat mai multe si sa adaptam .

Cred ca cel mai mare dusman in reușita unei educatii care vizeaza ca el, copilul, sa devina un om echilibrat este rigiditatea si incapatanarea parintelui de a adopta un singur ngur tip de atitudine



#9
andaghe

andaghe

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 8.396 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 11:10

In acelasi timp este posibil sa fiu subiectiva, sa vorbească educatorul din mine, pt ca am lucrat cu copii si fiind atat de variați,  asta m-a facut , obligat, fortat, sa ma port diferit in funcție de situatie.....?!



#10
viviana

viviana

    Membru VIP

  • Moderators
  • 26.324 mesaje

Postat 12 noiembrie 2015 - 11:21

In acelasi timp este posibil sa fiu subiectiva, sa vorbească educatorul din mine, pt ca am lucrat cu copii si fiind atat de variați,  asta m-a facut , obligat, fortat, sa ma port diferit in funcție de situatie.....?!

Cred ca tocmai purtarea diferita in functie de situatie e cheia. Adica iesirea din rigiditate.




Panic Questions

  • Scădere in greutate

    SaraMaria26
    - Ieri, 19:00

  • Fată sau băiat

    Nataliaracila
    - apr 06 2024 20:17

  • MiÈ™cările bebeluÈ™ului

    catalinabd
    - apr 04 2024 05:53

  • inchidere cont

    Anamaria Pandele
    - apr 02 2024 19:23

  • Anamaria Pandele
    - apr 02 2024 18:13

Last Blogs

  • Geanta bebelusului

    LarisaG89
    - Ieri, 22:32

  • Cezariana È™i recuperarea

    AnaDemsa
    - Ieri, 12:03

  • Friiig

    Andreeaflore1991
    - Ieri, 10:16

  • Geanta bebelusului

    ely4
    - Ieri, 10:14

  • Alegerea numelui

    BiancaDragnea
    - Ieri, 09:39

Ultimele aprecieri

  • andacosPoza lui %s

    andacos
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • monicaboPoza lui %s

    monicabo
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • OtiliavPoza lui %s

    Otiliav
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    ioana
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • - TOP 50 reputatii -