Sari la conținut

Sari la conținut


- - - - -

Sahul - materie de scoala

sah

12 raspunsuri la acest subiect

#1
redactor

redactor

    Membru VIP

  • Administrators
  • 14.054 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 19:49

Atentie, se pegateste urmatoarea avalansa de sahisti a lumii ... pentru ca Sahul va fi materie optionala in scoli in invatamantul primar, incepand din anul scolar 2014-2015, a anuntat Ministerul Educatiei Nationale. Disciplina se numeste "Educatie prin sah" si cei care vor alege acest optional vor invata regulile sahului si strategii de joc fie pe durata unui an scolar, fie pe durata a doi ani scolari. Ministrul Remus Pricopie a aprobat programele scolare pentru materia "Educatie prin sah", anul I si anul al II-lea de studiu.

 

Eu cred ca e o optiune interesanta ... dar cu ce alta materie va fi la alegere?

 

Desi Ministerul Educatiei a anuntat printr-un comunicat de presa ca disciplina optionala Educatie prin sah va face parte din curriculum la decizia scolii pentru invatamantul primar, in ordinul de ministru care aproba programele scolare se arata ca disciplina poate fi studiata atat in invatamantul primar, cat si in primii ani din invatamantul gimnazial.

 

Competente generale:
•Descrierea tablei de sah si a pieselor de sah
•Utilizarea regulilor de mutare si capturare a pieselor de sah
•Aplicarea de procedee tactice pentru castigarea de material sau pentru castigarea unei partide prin mat
•Rezolvarea de probleme prin propunerea de solutii adecvate unor pozitii date
Competente specifice si exemple de activitati de invatare:

1. Descrierea tablei de sah si a pieselor de sah

Anul I de studiu
1.1. Recunoasterea tablei de sah si a elementelor asociate acestora
•recunoasterea unei linii, coloane, diagonale
•colorarea de linii, coloane, diagonale pe o tabla de sah desenata pe liniatura caietului de matematica
•asezarea corecta a tablei de sah cu campul h1 sau a8 in partea dreapta
•joc de rol pe sotronul tablei de sah
•desenarea tablei de sah pe caiet de matematica
•recunoasterea figurilor dupa simboluri specifice internationale
•confectionarea de simboluri din hartie
1.2. Recunoasterea figurilor si a valorii individuale
•recunoasterea figurilor dupa forma
•asezarea corecta a figurilor in pozitia initiala pe tabla de sah
•discutii privind intelegerea jocului de sah
•exersarea unor reguli de baza pentru partida de sah: albul muta primul; o data muta albul, o data negrul
•recunoasterea valorii fiecarei figuri in parte
•exersarea unor scheme de capturare a pieselor in timpul partidei
•exersarea regulii prin care regele nu se poate captura
•joc de rol pe sotronul tablei de sah
•identificarea pieselor dupa descrierea formei si/sau a tipului de mutare pe tabla de sah
1.3. Efectuarea de aplicatii simple
•localizarea unui camp intr-o anumita coloana, diagonala sau linie
•compararea valorilor figurilor si stabilirea importantei fiecareia
•vizionarea unor secvente de partide de sah
Anul II de studiu
1.1. Recunoasterea tablei de sah, a elementelor asociate acesteia si a notatiei
•recunoasterea liniilor, coloanelor si diagonalelor si notatia lor
•identificarea campurilor pe tabla de sah
•utilizarea corecta a tablei: pentru notatia partidei e nevoie ca albul sa fie asezat pe liniile 1 si 2, iar negrul pe liniile 7 si 8
•utilizarea semnelor conventionale pentru completarea fisei unei partide de sah
1.2. Recunoasterea figurilor si a valorii individuale
•recunoasterea avantajului material
•compararea diferitelor combinatii de piese insumate
•notarea mutarilor cu simboluri speciale
1.3. Efectuarea de aplicatii
•recunoasterea liniilor, coloanelor sau diagonalelor, fara notatie
•recunoasterea campurilor fara notatia de pe marginea tablei de sah
•exercitii de combinare a valorilor figurilor in vederea compararii acestora
•exercitii de stabilire a avantajului material si a valorii acestuia
•adaugarea/extragerea de figuri dintr-o pozitie data, pentru a obtine pozitii cu material egal
2. Utilizarea regulilor de mutare si capturare a pieselor de sah

Anul I de studiu
2.1. Orientarea si miscarea in spatiu in raport cu repere/directii precizate, folosind sintagme de tipul: in, pe, langa, in fata, in spatele, sus, jos, stanga, dreapta, pe linie, pe coloana, pe diagonala
•jocuri de pozitionare a obiectelor in spatiu, in raport cu alte obiecte precizate
•identificarea pozitiei pe care o ocupa diverse obiecte in spatiu in raport cu alte obiecte precizate
•jocuri de identificare a obiectelor din realitatea imediata sau din imagini, in functie de pozitia pe care o au fata de un reper
•prezentarea propriei persoane in functie de pozitia din clasa si prin raportarea la ceilalti colegi
•utilizarea unui program simplu de calculator pentru vizualizarea unor deplasari in plan
•reprezentarea prin desene a unor modele decorative simple, folosind linii, coloane, diagonale
2.2. Mutarea figurilor pe tabla de sah conform regulilor specifice
•aplicarea regulilor de mutare a figurilor
•aplicarea regulilor de capturare a figurilor
•diferentierea regulilor de mutare si capturare de la piesa la piesa
•exercitii de identificare, in functie de valoare, a piesei care este mai avantajos de capturat
•jocuri pe echipe de capturare a figurilor la tabla demonstrativa
•identificarea etapelor unei partide de sah
Anul II de studiu
2.1. Orientarea si miscarea in spatiu in raport cu repere/directii date, folosind sintagme de tipul: in, pe, deasupra, dedesubt, langa, in fata, in spate, stanga, dreapta, orizontal, vertical, oblic, interior, exterior
•identificarea pozitiei pe care o ocupa o piesa intr-o pozitie, in raport cu alte figuri precizate
•jocuri de pozitionare a pieselor pe tabla, in raport cu alte piese fixate (ex.: aseaza pionul in spate, pe coloana fata de calul alb)
•identificarea unor obiecte/persoane in functie de pozitia lor spatiala (Cine se afla in fata ta?)
•identificarea pozitiei unor obiecte din realitatea imediata sau in cadrul unor desene - verticala, orizontala sau oblica (ex.: incercuieste obiectele desenate in pozitie orizontala; coloreaza obiectele desenate in pozitie oblica)
•observarea simetriei in asezarea figurilor pe tabla
•jocuri cu figuri care necesita orientarea si folosirea cuvintelor ‘linie’, ‘diagonala’ si ‘coloana’
2.2. Observarea oportunitatii capturarii figurilor in timpul partidei
•discutii privind necesitatea capturarii figurilor adverse
•exercitii de aplicare a regulilor capturarii figurilor in functie de valoarea lor
•identificarea posibilitatii de a captura anumite piese, la un moment dat
•utilizarea regelui in joc, in finalul partidei
•propunerea unor variante posibile de capturi si selectarea celei mai avantajoase
•identificarea unor ‘capcane’ in capturarea anumitor piese (ex. pion otravit)
•identificarea mutarilor neregulamentare ale adversarului

3. Aplicarea de procedee tactice pentru castig de material sau a unei partide prin mat

Anul I de studiu
3.1. Identificarea matului ca modalitate de finalizare a unei partide de sah

•recunoasterea matului ca modalitate de finalizare a unei partide de sah
•exercitii de diferentiere intre sah, mat si pat
•exercitii de identificare a avantajelor matului realizat cu figuri grele (cele care controleaza mai multe campuri si au valoare mai mare)
•exersarea matului cu doua turnuri si a matului cu o dama si un turn
•exersarea matului cu un singur turn
•exercitii de recunoastere a schimbului si a sacrificiului
•realizarea de combinatii simple de mat intr-o mutare
•realizarea de combinatii simple prin care se obtine avantaj material
•utilizarea unor softuri de sah adecvate varstei

3.2. Exersarea unor procedee tactice simple ce se regasesc in jocul de sah

•exercitii de utilizare a procedeelor tactice ‘atac dublu’-‘furculita’, ‘atac prin descoperire’, ‘legarea’
•exercitii de rezolvare a unor combinatii simple prin aplicarea procedeelor tactice ‘atac dublu’-‘furculita’, ‘atac prin descoperire’, ‘legarea’ prin care sa obtina avantaj material sau mat
•realizarea unor aplicatii cu tema, folosind softul si videoproiectorul
•rezolvarea unor teste cu tema in conditii de concurs cu timp limitat
•identificarea efectelor pozitive si negative ale cunoasterii procedeelor tactice
•folosirea softurilor speciale de sah pentru o intelegere mai buna a procedeelor tactice

Anul II de studiu
3.1. Aplicarea unor procedee tactice simple ce se regasesc in jocul de sah

•exercitii de identificare a avantajelor si dezavantajelor schimburilor
•exercitii de utilizare a sacrificiului de figuri in combinatii si a elementului surpriza
•exercitii de aplicare a procedeelor tactice in jocul de sah: ‘indepartarea’, ‘atragerea’, ‘interferenta’, ‘interpunerea’, ‘supraincarcarea pieselor’, ‘blocarea’, ‘raze x’, ‘demolarea structurii de pioni’
•exercitii de rezolvare de combinatii prin aplicarea de procedee tactice prin care se obtine un avantaj material sau mat
•rezolvarea de combinatii cu tema data
•utilizarea programelor (soft-urilor) de sah pentru rezolvarea de combinatii

3.2. Descrierea criteriilor strategice de evaluare a pozitiilor

•audierea unei povesti despre ce este strategia, ce este planul de joc
•conversatii euristice despre siguranta regilor
•observarea avantajului material si a amenintarilor imediate
•descrierea calitatii unor structuri de pioni
•observarea ocuparii centrului si a celui care are mai mult spatiu pe tabla de joc
•identificarea slabiciunilor adversarului
•observarea magistralelor si ocuparea acestora
•observarea mobilitatii figurilor si cooperarea cat mai armonioasa

4. Rezolvarea de probleme prin propunerea de solutii adecvate unor pozitii date

Anul I de studiu
4.1. Recunoasterea finalurilor si a principiilor asociate acestora

•exercitii de recunoastere si definire a unui final
•exercitii de recunoastere si definire a unui pion liber
•exercitii de utilizare a mobilitatii regelui in cadrul etapei finale a jocului de sah
•exercitii de centralizare a regelui pentru evitarea matului
•exercitii de aplicare a principiilor generale in realizarea finalului unui joc de sah
•jocuri aplicative intre copii, cu un numar redus de piese pe tabla
•exercitii de utilizare a unor finaluri simple pe calculator

4.2. Determinarea solutiilor adecvate in pozitii date

•identificarea tipului de pozitie de pe tabla - deschidere, joc de mijloc sau final
•analiza sumara a pozitiei
•aplicarea metodelor si principiilor conform pozitiei obtinute
•identificarea mutarilor posibile - ‘mutari candidat’
•calculul unor variante simple
•analiza variantelor alese, corectarea anumitor probleme aparute

Anul II de studiu
4.1. Formularea rezultatelor unor observatii, folosind limbajul specific jocului de sah

•exercitii de interpretare/judecare a unor situatii concrete de joc
•simularea unor situatii de joc pentru identificarea unor finaluri posibile
•exercitii de identificare si asociere a unor situatii de viata cu jocul de sah
•jocuri de rol asociate jocului de sah

4.2. Identificarea consecintelor unor actiuni, fenomene, strategii de rezolvare a unor situatii problematice

•exercitii de asociere intre fenomene si cauzele posibile, in jocul de sah
•rezolvarea unor sarcini simple de lucru, aplicand principiile jocului de sah
•organizarea si participarea la un concurs de sah, la nivelul clasei de elevi
•jocuri de rol privind aplicarea regulilor de joc care tin de fairplay
•organizarea unor jocuri de tip ‘ce s-ar intampla daca…?’

 

 

de aici,



#2
Alizee

Alizee

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 8.337 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 20:13

Noua nu ni s-a adus la cunostinta asemenea optiune, din pacate. O s-o intreb pe invatatoare.



#3
viviana

viviana

    Membru VIP

  • Moderators
  • 26.324 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 20:27

Optiunea e supreinteresanta si educativa. Ca sa nu mai spun ca dezvolta gandirea strategica.

 

Fii-mea in clasa I si a II-a a avut cerc de sah, in incinta scolii, platit.

 

Singura problema a fost, ca fiind mici parintii trebuiau sa stea cu ei, si "antrenorul" nu prea era obisnuit cu copiii si dupa vreo juma de ora cand intervenea plictiseala  incepeau sa-si arunce piesele in cap unuii altora.

 

Asa daca e organizat oficial sta invatatoarea cu ei.

 

In general in clasa I si II au un singur optional si pot alege dintre: matematica distractiva, lectura, micii ecologisti,, abilitati practice, sport, educatie pentru societate, la III-IV ar mai fi filosofie pentru copii, educatie financiara.



#4
alinuk

alinuk

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 7.365 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 20:28

Ft interesant.

Noi facem de vreo doi ani sah.

Amator.

 

Teo (7 ani) a participat de curand la un concurs.  Sistem elvetian cu 7 runde a cate 20 de minute. A durat vreo 6 ore... eram eu obosita, copilul ft determinat. Ceva incurcaturi pe la organizare... dar a fost o experienta interesanta.

 

Am aflat lucruri pe care nu le stiam despre copil. E determinat si are rabdare. Ft determinat cand isi doreste ceva.

 

Mai avem de invatat, cu siguranta.

 

1607009_10200969244707431_2006309349_n.j

 

 

Clar, e un joc al mintii, de strategie si planificare.

M-as bucura sa se introduca.


Editat de alinuk, 31 martie 2014 - 20:43 .


#5
iulia_b

iulia_b

    Membru junior

  • Membri
  • PunctPunctPunct
  • 1.022 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 20:36

Nu stiu de ce mi se pare ca esti un pic ironica, pentru ca nu se pregateste avalansa de sahisti ai lumii, ea este deja. Un roman a ocupat de curand locul 6 la campionatul european de seniori, concurand cu 258 de alti sahisti, din tari cu traditie. 

http://www.chess-res...84&zeilen=99999

La campionatul Uniunii Europene la juniori am avut locul 1 si 2 la 8 ani.

La campionatul european de juniori am avut locul 3 la 10 ani. Si exemplele ar putea continua.

http://www.chess-res...&flag=30&wi=984

Sunt o gramada de copii talentati, care ar putea mai mult, dar nu exista sustinerea financiara si nici antrenori suficienti.

Mie mi se pare un lucru f bun, mai ales ca este materie optionala. Copiii mei il practica, baiatul mai intensiv si s-a dezvoltat f mult pe latura cognitiva.



#6
alinuk

alinuk

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 7.365 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 20:38

Astia ai mei sunt haiosi.

 

(acum, inainte de culcare)

Fisier atasat  DSC02110.JPG   201,91K   2 descarcari

 

De multe ori seara... asta fac.



#7
marius

marius

    Membru VIP

  • Moderators
  • 25.083 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 20:50

Cred ca este una dintre deciziile intelepte si cu bataie pe termen lung. As fi pus la bataie si alte optiuni de exemplu GO.



#8
iulia_b

iulia_b

    Membru junior

  • Membri
  • PunctPunctPunct
  • 1.022 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 20:51

Daca vreti sa studiati turneele omologate care se desfasoara in aceasta perioada (sau au fost) in Romania puteti intra pe:

http://www.chess-res...?lan=27&fed=ROU

Avem o gramada de copii talentati (si al meu bineinteles [:)] , un motiv in plus pentru a sustine initiativa.

In Iasi este deja o scoala in care se studiaza de cativa ani sahul ca materie - o scoala de sahisti.


Editat de iulia_b, 31 martie 2014 - 20:51 .


#9
Tala

Tala

    Membru matur

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunct
  • 2.517 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 21:20

Nici noua nu ni s-a spus de acest optional. Am avut de ales intre lb. franceza, educatie pt sanatate si matematica distractiva. Voi intreba si eu maine.



#10
redactor

redactor

    Membru VIP

  • Administrators
  • 14.054 mesaje

Postat 31 martie 2014 - 21:21

Iulia, nu sunt ironica deloc dar cred ca asta poate convinge mulți copii de Frumusețea acestui joc si inevitabil șahul poate deveni foarte popular si asta e bine !



Etichetat si cu sah

Panic Questions

  • SughiÈ› bebe in burtica

    Mihgaandrei
    - Ieri, 16:58

  • Secretie vaginală abundentă

    Mihgaandrei
    - Ieri, 16:57

  • Scădere in greutate

    SaraMaria26
    - apr 17 2024 19:00

  • Fată sau băiat

    Nataliaracila
    - apr 06 2024 20:17

  • MiÈ™cările bebeluÈ™ului

    catalinabd
    - apr 04 2024 05:53

Last Blogs

  • Nasterea prin cezariana

    AdrianaBlo
    - Astăzi, 10:27

  • Alăptare 🤱🏻

    BiancaDragnea
    - Astăzi, 09:57

  • Burtica 35

    Roxana3001
    - Astăzi, 09:02

  • Tantrumuri bebe 1 si burtica care pune presiune

    Deutzuk
    - Ieri, 22:26

  • Sarcină

    Erika91
    - Ieri, 21:11

Ultimele aprecieri

  • andacosPoza lui %s

    andacos
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • monicaboPoza lui %s

    monicabo
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • OtiliavPoza lui %s

    Otiliav
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    ioana
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • - TOP 50 reputatii -