O idee unanim acceptata este ca invatamantul functioneaza prost si este necesara o reforma a sistemului de invatamat.
Roforma poate fi o schimbare fundamentala sau o cosmetizare.
Pentru a sti ce trebuie facut trebuie inventariate problemele si obstacolele.
1. O problema este neimplicarea parintilor, acordare de atentii si acceptarea de frica sa nu suporte copilul sicane.
Atentiile sunt consecinta unui sentiment de neputinta, a ideeii ca "nu ne putem lupta cu morile de vant".
2. Indisciplina elevilor si indiferenta profesorilor fata de conduita elevilor.
Cele doua de mai sus sunt efecte, care au cauzele in modul de organizare, atributiile conducerii si programa de invatamant.
Cauzele pot fi ingnorate si sa se adopta alte masuri de supraveghere si sanctionare.
Asta nu ar face decat sa amplifice indiferenta cadrelor didactice.
Implicarea parintilor si a cadrelor didactice depinde de motivare si de sansele de succes ale demersurilor.
Cand sti ca "te lupti cu morile de vant" renunti.
Cred ca ar fi bine de analizat urmataorele domenii:
1. Modul de organizare a scolii.
Cine conduce, cine controleaza conducerea, cine o finanteaza, cum sunt motivati factorii de decizie sa-si faca datoria, cum sunt antrenati parintii la activitatea scolii, cum sunt motivati profesorii, cine si cum le stabileste responsabilitatiile.
Cum functioneaza relatia parinti-scoala si feedback -ul scoala-parinti.
2. Sistemul de motivare a cadrelor didactice.
Cadrele didactice sunt platite cu salarii fixe, fara legatura cu rezultatele lor.
Ca sa faci o persoana sa depuna interes trebuie sa o motivezi.
Motivatiile sunt in primul rand stimulente pentru rezultate peste medie si sanctiuni pentru rezultate slabe, mult sub medie.
Sigur trebuie tinut seama si de calitatea "materialului" a elevilor.
3. Programa scolara structura/continutul, si gradul de incarcare.
Raspunde programa la formarea individului sau nu?
Este suficient sa-l "dopezi" pe elev cu cunostinte, sau trebuie sa-l formezi ca om si ca specialist?
Foarte interesanta este situatia din Elvetia prezentata de Marcia03
Pe pagina a 2a apar :
*comportamentul la lucrat si invatat (e punctual si vine imbracat corespunzator la scoala, e activ la ore, lucreaza concentrat si incontinuu, ceea ce face e facut cu grija si serios, poate lucra in grup, isi poate estima realist propriile cunostinte)
*comportamentul social (accepta regulile scolli privind coexistenta, are un comportament respectuos fata de profesori si colegi)
Normal este ca un copil sa aiba aici + sau 2+ la fiecare punct (se mai intampla sa aiba si 3+, dar rar).
Fiecare copil are o mapa in care sunt incluse toate aceste Zeugnise, incepand cu gradinita si pana termina scoala. Pagina a doua este foarte importanta. In momentul in care vor sa invete o meserie, notele nu conteaza ft mult, ci ft importanta pt firma care ii angajeaza este pagina a doua.
Introducerea in programa a urmaririi si evaluarii conduitei elevului, ar schimba radical implicarea profesorilor si comportamentul elevilor .
4. Relatia scolii cu inspectoratul scolar, cu autoritatile locale si consiliul parintilor.
De regula directorii sunt numiti de inspectorate de clientela politica, aceeasi de la consiliu local si din inspectorat.
Ca sa se elimine clientelismul ar trebui ca directorii sa treaca printr-un concurs de aptitudini manageriale, si cei care au atestat sa poata participa la un concurs de ocupare a postului de director cu un mandat limitat.
De vazut daca directorul scolii trebuie sau nu, sa fie si profesor in scoala.
Relatia de colegialitate poate dauna relatiei ierarhice de control.
Consiliul profesoral poate functiona ca decident si ca evaluator, adica si arbitru si jucator?
Poate ar fi mai indicat un consiliu format din reprezentanti ai inspectoratului, autoritatiilor locale si a parintilor.
5. Regulamentele de functionare!
Cine le intocmeste!
Cat se stabileste la nivel national, ce se stabileste la nivel de inspectorat si la nivel de scoala.
Fiecare punct/aspect de mai sus, sau alte aspecte ce nu au fost inventariate, poate forma un subiect distinct.
Editat de Deceneus, 16 ianuarie 2014 - 13:38 .