Dragi parinti,
Dupa cum ati observat inca de la finalul anului trecut asistam la un fenomen de „trezire” a spiritului civic si mai ales la o mobilizare activa a parintilor din Romania (BRAVO!). Multe din discutii se refera la Educatie si la Legea Educatiei. Acest lucru m-a determinat sa ma documentez pe aceasta tema si am ajuns pe blogul fostului ministru Daniel Funeriu unde am gasit o serie de documente interesante cu privire la Evaluarile de la finalul clasei a II-a, a IV-a si a VI-a. Mai multe informatii aici.
As dori ca in cadrul acestui subiect sa dezbatem Evaluarea la finalul clasei a VI-a.
Dezbaterea pentru evaluarea la finalul clasei a II-a aici
Dezbaterea pentru evaluarea la finalul clasei a IV-a aici
Am rugaintea sa cititi materialul de mai jos, sa va exprimati punctele de vedere, temerile, sa puneti intrebari.
(!) este foarte important sa va implicati in aceasta discutie indiferent de ce parere aveti. Vorbim aici de viitorul copiilor nostri si nu putem sa ramanem indiferenti. Astept pareri si de la persoanele care lucreaza in invatamant si sunt mai informate decat majoritatea parintilor.
Avem de gand sa invitam sa ne raspunda la intrebari atat persoane din Minister cat si pe Dl. Funeriu personal. Deci, haideti sa dezbatem aceasta informatie.
Rog romanii din diaspora sa se implice in aceasta dezbatere si sa ne spuna cum este in alte tari.
Iata mai jos o serie de intrebari si raspunsuri:
1. Va fi evaluat copilul meu? Care este scopul organizării unei astfel de evaluări?
Raspuns: Toți copiii de clasa a VI-a din România vor parcurge această evaluare.Această evaluare NU este un examen şi NU este un concurs. Această evaluare are rol de preorientare. La această vârstă încep să se contureze caracteristicile specifice fiecărui elev. Este important ca profesorii şi părinţii să înceapă să-şi formeze o opinie asupra tipului de liceu pe care e mai potrivit să-l vizeze la finalul gimnaziului. Această evaluare va permite dascălilor să înțeleagăprogresul în timp al elevilor, capacitatea lor de a-și îmbunătăți situația, cât și orientarea școlară corectă.
2. Care sunt disciplinele la care va fi evaluat copilul meu?
Raspuns: Elevii vor fi evaluați prin două probe transdisciplinare: o probă de limbă și comunicare și o probă de științe.
3. Cine realizează subiectele?
Raspuns: Subiectele sunt elaborate de către experţi din cadrul ministerului. Evaluarea elevilor este o știință. Ea nu se limitează doar la notă, ci și la alte caracteristici, care permit mult mai bine să înțelegem specificul fiecărui copil, atât în punctele sale tari, cât și eventualele dificultăți.
4. Cum influențează această evaluare evoluția copilului meu?
Raspuns: În funcție de rezultatul la această evaluare profesorii și părinții vor putea să colaboreze pentru a identifica, încă de acum, cele mai bune opțiuni pentru liceu. În urma acestor evaluări, elevii, profesorii și părinții vor avea mai multe elemente concrete pentru a decide, până la finalizarea gimnaziului, care este liceul care se potrivește cel mai bine fiecăruia.
5. Oare, la această vârstă, un eventual eșec nu conduce la demobilizarea copilului și, implicit, a părinților?
Raspuns: Nu, pentru că rezultatul acestei evaluări nu este de tipul admis / respins. Comunicarea școlii cu părinții este esențială. E important ca părinții să înțeleagă bine rolul acestor evaluări, astfel încât să poată să participe la orientarea școlară pe baza unor rezultate reale și nu doar pe baza unor impresii. Dirigintele, profesorii și părinții au rolul de a orienta eleviipe calea lor potrivită, iar elevii vor avea un real câștig din faptul că alegerea liceului va fi mult ușurată.
6. Această evaluare nu este un factor de stres în plus pentru elevi și părinți?
Raspuns: Ca orice evaluare, ea poate să fie un factor de stres dacă părinții nu sunt corect informați. Milioane de copii din Uniunea Europeană sunt astfel testați de mulți ani. La această vârstă copiii sunt responsabilizațiși pot să conștientizeze importanța unei corecte orientări școlare. Pe lângăcunoștințe, școala trebuie să ofere copiilor noștri și competențe. Competențele sociale, gestionarea responsabilităților, cât și gestionarea propriului parcurs școlar sunt esențiale pentru a avea tineri bine pregătiți și siguri pe eiși capacitățile lor.
7. Se vor realiza ierarhii?
Raspuns: Elevii comunică între ei și, în mod firesc, la această vârstă se compară unii cu alții. Unii vor avea mai mult succes la științe, alții la limbă și comunicare. Rolul evaluării nu este de a stabili ierarhii, ci acela de a sprijini orientarea școlară.
8. Nu există pericolul organizării claselor în funcție de rezultate?
Raspuns: Nu. Segregarea copiilor în funcție de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea dirigintelui și a directoruluiși ar fi sancționată exemplar. Cadrele didactice din România au fost instruite în acest sens. Orice suspiciune că s-ar putea face așa ceva va fi temeinic verificată.La finalul gimnaziului, însă, elevii vor opta fie pentru învățământul profesional, fie pentru liceul tehnologic, fie pentru liceul teoretic sau vocațional.
Această evaluare le permite elevilor, încă de la finalul clasei a VI-a,să reflecteze la propriul viitor și să se responsabilizeze.
Asteptam feedback si implicare din partea voastra. Urmeaza sa creem acelasi tip de subiect si pentru celelalte 2 evaluari.