De ce nu ne spui si parerea ta, decat ca nu retragerea din sistem e raspunsul? :)
Problema e ca, atat timp cat esti in sistem, mai ales in cel din Romania, nu prea mai ai timp de altceva, din pacate. Scoala e slaba, necesita suplimentarea prin meditatii particulare, rar si mai ales in orasele mari parintii isi duc copiii la workshopuri sau cursuri extrascolare, de dans, arta, sport. Eu spun teoretic, din ceea ce am citit tot pe forum de la parinti cu copii mai mari, parinti care lucreaza mult, ai caror copii merg dimineata la scoala si dupa-amiaza la after school sau stau cu bona/ bunica, de la care nu te poti astepta la pregatire academica de exceptie.
Ce vreau sa zic, de fapt, este altceva. Ce am prins eu din expunerea baiatului este urmatoarea idee : scoala este cea care iti deschide orizontul si te pregateste pentru viata, la modul cel mai practic. Din pacate, din pricina numarului mare de copii, a nevoii parintilor de a munci mult si multe alte cauze, s-a ajuns la centralizarea invataturii in scolile de stat, in forma in care le stim, cu programa unica pe toata tara, indiferent de caracteristicile particulare ale fiecarui copil in parte.
A scris Rall despre parfumuri o chestie astazi, o analogie de care vreau sa ma folosesc acum. Este o parfumerie speciala in Bucuresti, unde clientul isi poate alege esentele care ii plac, care i se potrivesc cu ph-ul pielii, asa incat in final rezulta un parfum unic, atat prin componenta aleasa de client, cat si prin reactia pe care acele esente naturale o au cu pielea acelei persoane, astfel ca acelasi produs final, datorita uleiurilor naturale, va mirosi diferit pe doua persoane distincte ( stiam de parfumeria asta si de la Sabina, de cativa ani deja, si am tot visat la ea...).
Intr-o lume paralela cu parfumeria asta, exista parfumurile de firma, cu mirosuri celebre, deosebit de frumoase si consacrate, atat prin marca, dar si prin esenta, astfel incat un parfum Gucci va mirosi, VA TREBUI SA AIBA ACELASI MIROS DISTINCTIV, indiferent de persoana care il poarta. Trebuie sa fie recunoscut parfumul, nu conteaza persoana.
Sesizati diferenta? Unii pun accent pe persoana, altii pun accent pe produs.
Asa e si cu scoala de stat si cu scolile private sau homeschooling-ul. Primii subliniaza sistemul, programa care vine calup pentru toata lumea, la final examenele sunt identice, materia aceeasi, indivizii nu se disting prin nimic decat prin modul in care redau ABSOLUT TEORETIC aceeasi materie. Incepem cu produsul 'de marca' si cautam in final sa recunoastem tot produsul. Individul e undeva in tablou...undeva, nu conteaza. Poate doar nota si un nume pentru admitere/respingere.
Homeschoolingul pune accent pe asimilarea personalizata a aproximativ acelorasi informatii, doar ca totul e mai...natural, mai flexibil, cu ochii mai mult pe reactia individului, decat pe teancul de carti si pe programa care TREBUIE memorata. In plus, este condimentul lectiilor practice, asa cum spunea baiatul din clip ( am vazut mai multe chestii de pe TED zilele astea ) - mergi cu cortul, faci un foc, rezisti,nu rezisti, inveti sa te bucuri de natura, sa VEZI natura, cu ochii tai, nu privind doar pozele din manual.
Mai ieri au venit niste prieteni la noi si au reactionat cu stupoare cand sotul meu l-a lasat pe baiatul de 5 ani sa aprinda focul de lemne. Poate da foc la casa, se pot intampla atatea, blabla... totul vazut foarte negativ. Sigur ca se poate intampla si asa ceva, dar vezi si de partea cealalta a geamului. Stie ca flacara poate aprinde un foc mare, stie ca e fierbinte, ca e periculos la modul practic, nu doar pentru ca ii spun eu. Si pentru ca ii dai posibilitatea sa faca ceva bun, supravegheat, nu il vor apuca curiozitatile sa aprinda un foc accidental, cand nu esti de fata, pentru ca vrea sa probeze cum e, caci tu nu i-ai da voie niciodata!
Regret ca am pierdut multi ani din adolescenta si tinerete, cautandu-ma pe mine insasi si oarecum orbecaind, in lipsa unui tutore priceput - stiam ca vreau altceva, ca se poate si altfel, dar nu vedeam inca la modul concret vreo alternativa. Multi parinti fac inca ceea ce au facut ai mei, m-au trimis la scoala, au asteptat note, au asteptat decizii, la fel au facut si profesorii, fara ca vreunul din ei sa se implice putin mai mult, dincolo de sfanta programa, sa ne invete cum se invata cu drag, de ce inveti, la ce iti ajuta ( integralele si alogoritmii, functiile de printr-a x- si a xi-a) si cum ii vei folosi practic, if ever! Ore pierdute, potential extraordinar risipit in prea multa teorie... si ne mai si laudam ca ceea ce fac elevii in Romania in clasa a 3-a in alte tari din Occident se invata in clasa a 6a sau a 7a, inapoiatii!
Astept sa citesc si parerea ta, asa cum am scris initial... Si nu numai, chiar sunt curioasa ce va iesi de la subiectul asta! :)
Editat de JuliaSM, 11 ianuarie 2014 - 01:02 .