Eu am vazut. In timpul testarilor psiho-educationale se fac doua feluri de teste - teste de inteligenta care masoara potentialul natural al copilului si achievement tests care masoara ce a invatat copilul (sa numere, sa citeasca, sa scrie etc.) O explicatie mai detaliata aici.
Cand se constata diferente intre capcitatea sau potentialul copilului masurata cu ajutorul testelor de inteligenta si testele de "achievement" primul lucru care se face de catre psihologi este sa se excluda factorul socio-economic adica sa se vada daca copilul nu a fost stimulat suficient din motive cum ar fii saracia, lipsa de educatie a familiei etc.
Deci se merge pe ideea ca un copil stimulat intelectual si crescut intr-un mediu emotional adecvat va avea rezultate la testele de achievement comensurate cu inteligenta IQ lui.
In ceea ce priveste performanta pe arii..cred ca prin munca si metode educationale adecvate se pot imbunatatii performantele academice si la o viitoare testare sa aiba scoruri mari si chiar foarte mari la testele de achievement insa nu cred ca se pot imbunatati considerabil scorurile la testul de IQ.
Daca, de exemplu, va avea scoruri mai mici la Working Memory comparat cu Perceptual Reasoning asa va fii toata viata dar va putea avea o viata buna daca isi valorifica abilitatile cu care s-a nascut asa cum ai punctat tu in exemplul tau colegul care are ADHD, abilitati pe care le-a scos in evidenta scorul mare de la perceptual reasoning.
Ai dreptat cu primele 2 paragrafe, nu am vrut sa duc discutia in zona asta, ci sa raman la potentialul natural.
cu ultimul paragraf, ma gandesc ca daca s-ar aplica 100%, oamni ca Ron Davis -ca pe el l-am studiat eu mai bine, ar fi ramas necunoscuti. Sau poate e ceva ce- mi scapa acolo, ca nu-s de specialitate.
Acu chiar ar trebui sa ma opresc, poate mai am o sansa sa nu ma creada lumea ca-s a tiger mom care sta cu biciul cartii pe copiii si-i testeazza din 5 in 5 min sa vadaca cat le-a mai crescut iq-ul:)