Sari la conținut

Sari la conținut


- - - - -

matematica si lacrimile


55 raspunsuri la acest subiect

#51
sorana

sorana

    Membru matur

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunct
  • 2.826 mesaje

Postat 02 mai 2011 - 01:08

Citat:
citat din mesajul lui AB_AC
Sorana ce spuneam eu e destul de general. In cazul particular al operatiilor aritmetice dupa ce stii regula generala in sensul integrarii si separarii unitatilor, zecilor, scurtaturile pot fi identificate pentru cazurile particulare.E foarte important sa se insiste asupra vizualizarii si sa se invete conceptele intai... altfel generalizarea notiunilor nu se produce. Matematica a evoluat in timp si o poti vedea ca pe un copac cu multe ramuri. Exista un trunchi pe care notiunile au evoluat intr-un mod care a permis generalizarea si trecerea la noi etape de intelegere care au dus la cresterea altor ramuri. Asta nu iseamna ca ramurile colaterale sunt inutile. Nici pe departe, doar ca sunt o fundatura care logic nu-ti permite sa progresezi.E important si ca un copil sa nu invete doar o baza de numeratie. Sa inteleaga ca a grupa in zece bucati este o alegere. Matematica are o logica a ei. Nu trebuie sa prezinti ca fiind un adevar absolut ceea ce-i doar o simpla alegere. Le distrugi copiilor intuitia.Aici se pune accentul in grupa mare si uneori si-n clasa intai pe "tally marks" care-i gruparea in cinci. Evident nu duc conceptul pana la a introduce baza de numeratie cinci. Dar ii pun sa faca tabele "statistice" (cati copii din clasa iubesc masinile, cati papusile) si pentru fiecare doritor fac semne de genul "|", "||",..., |||| si ii pun sa compare cantitatile grupate in baloturi de maxim cinci intre ele.Apoi ii pun grupeze cate zece si sa compare.Conceptele devin esentiale cand explici trecerea de la 10-9=1100-1= cere sa te imprumuti de sute sa scrii 9 la zeci si sa capeti zece unitati din care-ti poti lua unul dorit.1000-11= etc...In programele de matematica bune de pe aici se face matematica pe hartie in care trebuie sa-ti arati/explici metoda si se faciliteaza si invatarea de scurtaturi cu ceea ce se numeste mental math. Mental math consista in cateva intrebari (5-6) in inceput de lectie in care scurtaturile te ajuta sa dai un raspuns rapid.----------------------OspitalitateaGaiei
In .ro fac ecuatii incepand cu cls I (sisteme in cls aII-a). Le fac (li se explica la scoala) la modula-3=2a=descazut, 3=scazator2=diferentaTrebuie sa invatati pe dinafara urmatoarele reguli:descazut=scazator+diferentascazator=descazut-diferentadecia=2+3=5Mie mi s-a parut de la bun inceput ciudata chestia asta. Am tot incercat sa ii explic fiica-mii notiuni gen numere negative, i-am facut o axa (ocazie cu care am explicat si anii BC). Si am incercat sa-i explic mai "algebric" chestia asta.De foarte multe ori m-am intrebat daca gresesc, daca nu trebuia sa las explicatia de la scoala sa fie tot ce stie, mai ales ca normal asa ar fi - sa inveti cum ti searata / spune la scoala.Spune-mi si mie te rog ce parere ai - cum e mai bine?Sorana si Monica (28.09.2002)

#52
AB_AC

AB_AC

    Membru matur

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunct
  • 1.526 mesaje

Postat 02 mai 2011 - 08:25

Pai regula seaca asa cum o enunti tu seamana a o regula fara pic de intuitie. Deci nu ma satisface.

De asemenea o explicatie algebrica nu e o idee buna. Algebra formalizeaza conceptul nu-l construieste. Conceptele aritmetice sunt intuitive si se pot construi cu putina rabdare in mintea copiilor.





Nu stiu cum se explica asta in .ro, dar "notiunea de numar negativ" versus pozitiv se explica in general prin folosirea unei axe a numerelor ("number line")



http://www.funbrain....l.cgi?A1=s&A2=1



Atunci numerele devin pasi inainte sau inapoi ca sa ajungi undeva pe axa numerelor. Conventia pozitiv, negativ devine naturala.



Ca sa se ajunga la peratii la ecuatii aici se fac cativa pasi intermediari.



Primul pas a fost asa numite-le number family:



7=1+6

7=6+1

7=2+5

7=5+2

7=4+3

7=3+4



adica toate modalitatile de a scrie un numar. Se pot utiliza bucatele de lego si e fun sa le descompui.



Iar apoi scaderea a fost definita deja in perspectiva ecuatiilor 7-6=1 adica cat si cu sase ne da sapte.



Si au invatat "number machines" adica



exercitii de genul ghiciti regula

http://www.quizville...berMachine.html

http://www.quizville...berMachine2.php



avem 7 il bagam intr-o cutie neagra si iese 6. Ce i s-a intamplat?



Apoi pe rand masinile s-au complicat: O serie de numere te ajuta sa vezi regula si sau capeti inputul sau outputul.



Asa ca regula ennuntata de tine devine clara dar abia cand intuitia e deja formata. Cand se face? Depinde de copil. Clasele au cam trei grupe de mate. Se incepe cu cei mai avansati la gradi grupa mare (K 5 ani) si se face cel mai tarziu in clasa a doua (2-nd grade). Fetita mea le-a facut in clasa a intaia si ea. In grupele avansate se fac rudimente de ecuatii si prin echilibrare.



Adica pornind de la familiile de numere



De exemplu:



Which number makes the equation true?



7 + 2 = ? + 5



----------------------





OspitalitateaGaiei

#53
sorana

sorana

    Membru matur

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunct
  • 2.826 mesaje

Postat 03 mai 2011 - 10:40

Ab multumesc.
Nr. negativ cu axa numerele i-am aratat si eu.
Compunere si descompunere numere (7=1+6 e descompunere) stie din grupa mare.
Si totusi. In cls I daca avea exercitiu "casuta" +3=5 zicea imediat "2". Daca ii puneai a+3=5 si trebuia sa scrie etapa intermediara a=5-3 si apoi rezultatul a=2 se bloca.

Acum (cls II-a) vad ca isi pune problema in ecuatie/ecuatii, de cele mai multe ori le face corect (mai si greseste) dar eu oricum am senzatia ca nu ii e foarte familiara rezolvarea unui sistem de ecuatii (cum fac acum).

Sorana si Monica (28.09.2002)


#54
AB_AC

AB_AC

    Membru matur

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunct
  • 1.526 mesaje

Postat 03 mai 2011 - 17:08

Sorana blocajul asta insemna ca nu se formase conceptul in capul ei. Adica ideea de balanta intre operatii ajungi in acelasi loc cu pasi inainte sau cu pasi inapoi....

Unii copii o vad imediat, altii nu. Nici fetita mea nu a vazut imediat. Dar aici se utilizeaza mult ideea de chestii similare cu legoul adica le iau si le pun visual si apoi scriu. Pana cand devine familiara si se formeaza conceptul. Unii copii sunt talentati fac eureka si gata,. ceilalti invata prin repetitie. Daca-i vizuala si materializata ca un joc repetitia nu-i greoaie ci ramane placuta.

Daca nu asta e ... e cum zici copilul le stie mai greseste dar e deja sacait si dezgustat. Nu-ti ramane decat sa insisti si sa repete pana regula se fixeaza. Imi pare rau.



Deja sistemele opereaza cu conceptele care trebuiesc stapanite. Intuitia de baza nu te mai ajuta.



----------------------





OspitalitateaGaiei


#55
sorana

sorana

    Membru matur

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunct
  • 2.826 mesaje

Postat 04 mai 2011 - 01:35

Promit ca e ultimul off topic.
AB multumesc. Intr-adevar fi-mea ainteles greu "ideea" dar o data prinsa e ok, se descurca. Cand greseste o face mai ales pentru ca se grabeste si (de ex. cu ultima ocazie) nu mai scrie ecuatiile de lene ci incearca sa scoata direct necunoscutele si o da in bara (era o problema, daca scria intai ecuatiile probabil o facea corect).

Si oarescum on-topic: Ce vroiam eu sa zic este ca uneori (in .ro) din cauza sistemului de invatamant in continua schimbare si multor alte cauze matematica predata in scoala (ma refer momentan la ciclul primar, nu stiu cum e mai sus) e predata intr-un mod greoi, nepotrivit varstei, greu de inteles, etc. Interventia parintelui (sau a unei persoane caresa faca lectii cu copilul) pentru a explica pe intelesul copilului este de cele mai multe ori foarte buna.


Sorana si Monica (28.09.2002)



Panic Questions

  • Cum să scap rapid de ciuperca picioarelor È™i unghiilor?

    MaryJane999
    - Astăzi, 14:34

  • miha444
    - mar 22 2024 16:22

  • Analizele au arătat o deteriorare a stării ficatului. Ce să fac?

    MaryJane999
    - mar 21 2024 12:16

  • Progesteron

    Flor_i
    - mar 18 2024 13:02

  • Cat mănâncă bebe la 2 luni

    mada204
    - mar 08 2024 16:24

Last Blogs

  • Vitamine preconceptie si in sarcina

    Deutzuk
    - Astăzi, 14:03

  • Pregătindu-ne pentru sosirea micuÈ›ului

    AdrianaBlo
    - Astăzi, 13:30

  • Morfologie 2

    Erika91
    - Astăzi, 12:04

  • Locul de muncă È™i sarcina

    Ioone
    - Ieri, 23:41

  • Kinetoterapie

    Vasilescu Georgeta
    - Ieri, 23:32

Ultimele aprecieri

  • andacosPoza lui %s

    andacos
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • monicaboPoza lui %s

    monicabo
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • OtiliavPoza lui %s

    Otiliav
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    ioana
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • - TOP 50 reputatii -