Salutari tuturor,
Acesta este primul meu mesaj si se refera la nelinistile pe care si eu, si copilul meu ( in clasa a doua) le avem zilnic, cind este vorba de mers la scoala, nelinisti si chiar suferinte, legate de orice activitate scolara.
Fiul meu este un copil hipersensibil.
Imi seamana, asadar pot intelege si empatiza cu el in orice situatie.
Pentru ca eu am fost crescuta intr-un anumit stil (severitate extrema cu pedepse si constringeri) am si eu la rindul meu propriile mele mecanisme dezadaptative dezvoltate in timp ( pe care le-am constientizat si cu care lucrez permanent) si de aceea sint foarte atenta si imi doresc ca acest lucru sa nu se intimple cu el.
In timp ce eu am dobindit prin autocunoastere si terapie cognitiva ceva capacitate si metode sa interactionez cu el cu blindete si vorbe de incurajare intr-un mediu controlat ( dar relativ restrins pentru ca locuiesc cu parintii si, ghiciti ce... sint aceeasi parinti care m-au crescut in sensul descris mai sus! ), sint oarecum incapabila in a controla ce se intimpla la scoala.
As vrea sa subliniez ca nu sint obsedata de control, am vrut sa descriu cit mai precis situatia dar adevarul este ca ce imi doresc eu sa obtin este exact acea stare de libertate si incurajare pe care ti-o da certitudinea ca lucrurile merg de la sine, constructiv si fara interventii excesive ci echilibrat, la scoala, acolo unde copilul invata sa se descurce singur in situatii diverse.
Dupa introducerea asta, sa va explic problema ( si dilemele!) pentru care as dori un pic de suport si/sau sfaturi.
Invatatoarea este o persoana foarte draguta si pe care o apreciez. Cred ca si-a dat silinta sa se apropie de copilul meu si sa-l inteleaga dar, ca orice om are si ea zile bune si zile mai putin bune. O inteleg si nu o acuz, stiu ca se straduieste si are intentii bune.
Dar are obiceiul sa vorbeasca tare si sa tipe ( un lucru pe care l-am observat si eu pe linga faptul ca aud asta in fiecare zi de la copil, printre lacrimi) iar el sta in prima banca, tocmai fiindca ea spune ca vrea sa il aiba sub observatie atenta, cu alte cuvinte asta e un fel de atentie speciala pentru care eu ar trebui sa fiu recunoscatoare ( sau nu? vedeti, asta e prima mea dilema...) . Cred ca la al meu tipa mult mai rar dar pentru ca el absoarbe atita energie negativa ( si se simte expus, de fapt chiar e pentru ca ea, stind la catedra si tipind ca sa se auda pina in spate, el tresare de fiecare data cind cineva e in ""vizor""), a inceput sa se teama si mai rau de scoala si singurul fel in care stie sa se apere este plinsul. In fiecare zi, plinge din rarunchi, ma implora sa il inteleg ca nu vrea sa mai mearga la scoala, plinge si la plecare dimineata si, dupa ce ajunge acasa iar plinge. Imi spune ca este trist si ca nu mai vrea sa o vada pe doamna!
Plinge pentru a se descarca si a arata ca sufera. Nu e ""mofturos"" si nici ""alintat"" si nici nu ""exagereaza"" asa cum am mai auzit de la ceilalti. Pentru mine ca adult, parerea lor poate sa nu conteze pentru ca pot intelege lumea in care traiesc dar pentru el este devastatoare fiindca are deja o eticheta de plingacios si copil rebel, ne-obedient fiindca da, trece aparent de la o extrema la alta, inainte de a incepe sa plinga el isi manifesta frustrare prin opozitie, neascultare.
Va rog sa ma ajutati sa construiesc o strategie eficienta si constructiva de comunicare cu invatatoarea, astfel incit ( si acum ating de fapt punctul nevralgic!) ea sa nu se supere, mi-e teama sa nu declansez un lant de evenimente care sa il lezeze cumva tot pe copilul meu ( sa fie marginalizat sau ignorat sau sa primeasca atentie speciala negativa), in urma unei discutii directe.
Cum pot sa ii spun sa nu mai tipe? Sau ce sa-i spun? Toate astea se petrec intr-un plan subtil care pentru alti copii ar parea normal dar pentru copilul meu este o adevarata drama fiindca el percepe cu usurinta planurile subtile...Am vazut cum reactioneaza alti copii cind ea tipa sau e sarcastica ( unii se ascund sub banca sau rid, altii scot limba, unii par ca nici nu aud sau s-au obisnuit...ca...na, asa e la scoala.. ).
Acasa, pot interveni mult mai usor, pot duce munca de lamurire cu el cind situatia o cere ( cu parintii mei si metodele lor ) dar o fac pe loc si nu las biata lui inimioara sa se incarce de stres. Si acasa plinge dar mult mai ra si intotdeauna fac exercitii cu el de respiratie si vorbit calm, cu rabdare. Dar la scoala? Nu poti cere unei invatatoare care are 20 de copii sa se comporte asa.. (sau poti? :) )...
Daca il muta in alta parte, va fi mai bine pentru el, asta mi-e clar dar in acelasi timp mi-e clar ( observindu-i natura doamnei invatatoare) ca am putea intra si eu, si copilul meu intr-un tratament pasiv-agresiv cu urmari pe termen lung.
Nu stiu daca am fost clara, pot reveni cu amanunte daca e nevoie dar pe scurt, imi doresc sa pot lua pozitie pentru copilul meu fara ca asta sa aiba urmari negative pentru el.
Va multumesc si apreciez rabdarea!!