Stimate mamici de copii ceva mai maricei,
Locuiesc in SUA de aproape 20 de ani, am 44 de ani si nu mai sunt demult in contact cu sistemul de invatamant Romanesc.
Am ajuns insa intr-un punct in care m-ar interesa, la modul personal, sa aflu ce se intampla actualmente in Romania cu invatamantul clasele 0-12 (scoala generala si liceu) - macar sa pot sa fac niste evaluari in oarecare cunostinta de cauza.
As avea nevoie de niste raspunsuri la unele intrebari concrete care mi-ar putea permite mie sa identific in ce masura invatamantul Romanesc s-a departat de formula clasica cu care am crescut eu (in mare parte sub comunism) si s-a apropiat de modelul ...hai sa-i zicem "modernizat-vestic" bazat pe anumite ideologii politice si pedagogii "avangardiste" si care se ambitioneaza de cateva decenii bune sa reformeze modelul asa-zis "prafuit" si "irelevant" al invatamantului clasic/traditional.
Am doi copii - baiat de 12 ani (clasa a sasea) si fata de 9 ani (clasa a treia).
Asa cum probabil deduceti din tonul meu mai sus, sunt extrem de dezamagita de invatamantul American (din punctul meu de vedere, este un dezastru fara margini) - iar asta asta intr-o zona cu scoli de stat considerate "excelente." Ma ia groaza cand ma gandesc cum sunt scolile considerate "slabe" la Americani, daca cele la care mergem noi sunt alea "grozave".
Anul asta, cand baiatul a trecut de la scoala elementara la cea secundara, am decis sa il dam la o scoala privata in speranta ca am putea vedea alta abordare.
Acelasi dezastru - daca nu mai rau decat cea de stat.
Mi-am dat seama cu ceva timp in urma ca problemele sunt culturale si sistemice - si nu legate de o anumita scoala, zona sau profesoara anume.
Nu scriu ca sa dezbat meritele "reformei" invatamantului la modul general, fiindca opinia mea este deja formata.
Rezultatele in plan concret ale eforturilor "reformiste" care se tot intampla de vreo cateva zeci de ani la Americani - ma ingrozesc. Americanii, la randul lor - inamorati complet de reforma, vor sa "reformeze" si mai tare decat au "reformat" pana acum si sa ii emuleze pe Finlandezi (fara sa inteleaga ca ei sunt orice numai Finlandezi nu).
Nu pot sa zic decat ca doresc ca Romania sa nu cada in plasa copierii cu ardoare a Vestului si la capitolul invatamant - asa cum se pare ca incearca sa faca la toate celelalte capitole.
Tot ce aud de la parinti, cativa prieteni si cunostine pe care le mai am in Romania - este ca invatamantul Romanesc s-a schimbat si el foarte mult fata de ce stiam eu, ca se incearca acum tot felul de idei "la moda" care se vor a tine pasul cu "vestul" si ca una peste alta - "e rau".
Am vrut sa o intreb pe mama "cat de rau?" - dar la 72 de ani ai ei, nu stie amanunte. Doar aude si ea, de la unul la altul, ca "e rau".
Ca eu sa imi dau seama care este "raul" Romanesc fata de "raul" American, iata intrebarile mele concrete. Multumesc anticipat pentru orice contributie:
1. In Romania scolile mai folosesc manuale la modul regulat? Daca da, manualele astea contin o programa cu substanta si rigurozitate sau sunt poze, floricele mari cat foaia, si alte subtieri?
2. Dar caiete? Unde rezolva copiii temele date? In caiet, ca pe vremuile mele, sau pe foi volante care apoi trebuie sa fie bagate in dosare?
3. Se folosesc foi pre-tiparite aduse de profesori la clasa (adesea luate de pe undeva de pe Internet) in care copiii trebuie sa incercuiasca un termen / concept sau sa completeze un spatiu gol intr-o propozitie tiparita in prealabil?
4. Cum se dau notele? Din ce este formata o medie la sfarsitul unui trimestru?
De exemplu, in SUA copiii sunt testati si "notati" in permanenta. Se dau note pentru temele de acasa, pentru munca din clasa, pentru teste, pentru lucrari de control, pentru lipituri, asa-zise '"proiecte pe plansa", orice aplicatie - tot. Lucrari de control se dau in permanenta.
5. Cum se dau temele pentru acasa?
Putin si usor?
Mult si Usor?
Putin si Greu?
Mult si Greu?
Cand spun "usor" sau "greu" ma refer la nivelul de rigurozitate sau gradul de dificulate cognitiva a temelor date pentru rezolvare acasa.
6. Cat de mult scriu studentii? De exemplu, se prefera intrebarile de deschie (scrieti o compunere in care sa explicati atitudinea ciobanasului fata de moarte?) sau intreabri grila/completati spatiul, de tip:
Ciobanasul era indiferent in fata mortii pentru ca:
a) era idiot.
b) n-avea dor de viata.
c) avea puterile lui Superman
d) se identifica cu natura
Nu ca d) ar fi un raspunsul teribil de erudit, dar zic si eu ca sa-mi creez exemplul mai repede ca e tarziu rau si cred ca o sa intru in transcendenta ca ciobanasul daca mai scriu mut).
4. Cum se mai fac admiterile la liceu si universitate?
Se dau examene? Se ia in considerare si media de la scoala? Se cere si altceva cuum ar fi activitati "extra-curriculare" (nus stiu daca afacerea asta a ajuns si in Romania).
Alte informatiii esentiale?
5. Cat de bine pregatite sunt cadrele didactice din punctul vostru de vedere, ca parinti?
Ma refer mai mult la materie decat la pedagogia in sine, care evident, variaza.
Sunt specialisti in materia pe care o predau - adica absolventi de Matematica daca predau Matematica, de filologie daca predau Romana, samd?
Le-am zis "cadre didactice ca parca asa le numeau comunistii, insa acum sunt convinsa ca se cheama altceva (profesoare-facilitatoare, laudatoare, incurajatoare, sprijinitoare...etc).
Orice informatie/opinie/lauda sau frustrare personala vis-a-vis de invatamantul Romanesc este binevenita.
Ce vad eu aici, in SUA, este un invatamant extrem de diluat din punct de vedere al materiei/continutului/dezvoltarea abilitatillor intelectuale ale elevilor, insa croit ca sa:
- induca supunere.
- sa accentuze frica de "deadlines".
- sa obisnuiasca tanarul cu munca "busy" f. multa, de cele mai multe ori stupida si facila dpdv intelectual.
- lipsa de accent pe substanta si multa atentie data la forma (mai ales la deadline-uri si predarea permanenta la niste foi si indosarierea lor).
- conditionarea copilului sa urmeze directii pas cu pas si sa nu uite nimic, chiar si cele mai ridicole amanunte cum ar fi sa pui un semn de "rezolvat/check mark" langa o problema pe care ai verificat-o ca e corecta. Pierzi puncte daca n-ai pus check mark-uri, sau ai uitat sa scrii data si numele in sus dreapta, etc.
- Sa se concentreze pe poze, imagini miscatoare, concepte care se scriu sub o taietura care se misca in sus, ca la copiii de gradinita; concepte uneori penibil de facile.
- aplicatii practice si tampificate/super-simplificate intelectual, aduse la nivel de gandire f scazut;
- nici un pic de atentie acordata teoriei sau capacitatii de a gandi in termeni abstracti
(marca mintilor avansate).
- Taieturi si lipituri pe caiet (la clasa a sasea!!), incercuit raspunsul corect, "raspunsuri corecte" predate predat fara context sau canon diciplinar, doar "trivia" facuta aiurea, fara cap si coada.
- Lipsa de manuale create de experti in materie unde copilul sa poata aprofunda o lectie.
- Lipsa completa de adancime in gandire sau cognitie avansate (ce numeau elevii la noi pe vremuri "ne-a dat greu!!")
- Gandirea critica absenta - desi se face mare caz pe expresia asta super "la moda"; in realitate insa lispeste cu desavarsire pentru ca continutul discplinar este foarte diluat.
Intr-un cuvant invatamant "pro forma", cu substanta intelectuala minina.
Accent pe supunere, spaima de deadline-uri, spaima de note date pe prostii care iti poate strica rostul in viata, abilitati organizationale in care copilul sa fie deprinsa sa indosarieze tone de foi de provenienta dubioasa, din sapte colturi ale Internetului, fara cap si fara coada.
Toate astea ca sa se reformeze, vezi doamne, invatamantul traditional calcifiat, autoritar si "nedrept" fata de copiii cu "diverse abilitati"; invatamant sa fie "centrat pe copil" (adica cel cu abilitati naturale reduse); care copil nici unul nu e mai putin "natural inteligent" decat altul - sunt toti la fel de fantastici, fiecare in felul lui - totul e sa se adapteze sistemul la abiitatile fiecaruia, si nu abilitatile fiecaruia la anumite standarde intelectuale.
Concluzie: un cosmar.
Intrebarea mea finala: Romania...tot pe drumul asta este?
Multumesc!