Sari la conținut

Sari la conținut


- - - - -

Copiii noştri cu prea multă coajă


4 raspunsuri la acest subiect

#1
marius

marius

    Membru VIP

  • Moderators
  • 25.083 mesaje

Postat 02 mai 2015 - 07:42

Am desenat pe tablă un măr, în secţiune. I se vedeau coaja subţire, miezul şi câţiva sâmburi, la mijloc. L-am folosit ca pe o strategie de lucru pentru a discuta mai uşor despre orice problemă – întâi decojind-o de cele mai evidente aspecte, mergând apoi către miezul ei şi punând, în loc de sâmburi, câteva alte întrebări de adâncime. Am tras concluzia, cu elevii mei de 13-14 ani, că ideile sunt ca merele: au un înveliş pe care toată lumea îl vede, un sens care trebuie degustat, mestecat, asimiliat şi un sâmbure din care trebuie să se nască alte adevăruri, întrebări sau frământări.

Tehnica e o rutină care le place elevilor pentru că nu există răspunsuri greşite, nici intervenţia autorităţii profesorale. Copiii ajung să înţeleagă, poate, unul dintre aspectele cele mai importante ale cunoaşterii, acela că nu există capăt de linie pentru niciun răspuns, ci întrebări din ce în ce mai inteligente. Exerciţiul în sine nu fixează doar informaţii, ci dă minţii o direcţie productivă pentru tot restul vieţii: reflexul de a merge în dâncimea problemei şi de a te întreba mereu ce poate fi dincolo de adevărul tău sau al atcuiva.

Mai greu a fost când le-am cerut să aplice rutina mărului pe ei înşişi. Mai toţi au spus că pe coajă şi-ar desena numele, vârsta şi adresa. În miez şi-au pus descrieri fizice, banii din puşculiţă, maşina familiei, prietenii, plăcerile din timpul liber, mâncarea preferată, familia, căţelul, bicicleta, calculatorul, şcoala, diplomele, medaliile, carnetele de note.

Am şters, fără să le explic de ce, tot ce puseseră acolo şi le-am reaşezat pe coajă. Le-am cerut să caute mai mult în ei şi să găsească altceva pentru „carnea fructului”. Discuţia a durat mult şi a fost, fireşte, alimentată de multe proteste faţă de gestul meu total nedemocratic.

Am insistat, regresând cu disperare la figura profesorului autoritar şi încrâncenat, în aşteptarea unui răspuns cu adevărat bun. Un singur copil a reuşit, la un moment dat să sugereze că ar pune „în miez” vise, dorinţe, planuri, gânduri, plăceri şi neplăceri, fapte bune şi rele, adevăruri şi minciuni, bucurii şi dezamăgiri. Că ar pune „în sâmburi” toate lucrurile care îl fac fericit.

Cel mai greu mi-a fost să ies din clasă. Nu pot să ies lăsând lucruri atât de neterminate. Am metode pentru cele mai sofisticate probleme, mai puţin, pentru cea a felului în care copiii au învăţat să se raporteze la ei înşişi.

Mulţi vin de acasă încărcaţi cu multă coajă. Şcoala nu face, uneori, decât să o îngroaşe mai mult, înghesuind, ca la portocalele din hipermarket, un miez iremediabil deshidratat între scoruri la teste, performanţe apreciabile şi standarde atinse. Puţini suntem dintre aceia care le amintim copiilor noştri sau nouă înşine, că dincolo de numele şi agoniseala noastră, de notele din carnet şi admiraţia publică, există o substanţă morală şi spirituală, singura capabilă să dea „aromă şi gust” individului din noi. Am avut copii în clasă care au protestat vehement când am îndrăznit să spun că medaliile şi ambiţiile trebuie să rămână „pe coajă”. Ca să nu mai vorbim de maşină, case, vacanţe, telefon şi afacerile părinţilor.

Toţi copiii de mai sus sunt inteligenţi, capabili şi muncitori. Vor reuşi, probabil, cu toţii în viaţă. La fel de probabil este ca nici unul dintre ei să nu se simtă niciodată fericit, în sensul că va învăţa să se cunoască, să fie în contact cu sine însuşi, să îşi asculte sufletul, să se pună în slujba celorlalţi sau să reziste compromisurilor grave. Multor părinţi li se pare secundar să le vorbească despre lumea interioară, empatie, curaj, libertate, încredere. Investesc în ce se vede, în ce se poate lua la întrecere cu investiţia altor familii sau în ce pare să îi arunce cât mai sus pe scara socială: fie foarte multă carte, fie foarte multă aroganţă.

În fuga noastră disperată după soluţii de aşezare în viaţă, creştem copii de carton, unii cu capul mare şi inimi în derivă. Excesul ăsta de coajă este rezultatul unor generaţii de adulţi care nu au învăţat să se găsească pe sine. Care încă locuiesc în clişeele reuşitei, în tiparele apreciative ale vecinilor, în frica de a nu fi în pas cu restul lumii.

Şcolile încă nu au găsit busola emoţională şi umană a învăţării. Noi încă disociem conţinutul de metodă. N-am înţeles că modul în care ajunge informaţia la copiii noştri le modelează caracterul şi substanţa sufletească. Pe de o parte, familia, care toarnă idei preconcepute despre reuşită, ajustează comportamente şi taie orice ramură care iese din descriptorii uniformi ai personalităţii; pe de alta, şcoala, care aleargă prin capitole şi valorifică numai ce poate fi cuantificabil sau uşor de exprimat în algoritmi. Şi unora şi altora le scapă identitatea copilului – cine este el pe dinăuntru, cum se va purta pe sine şi cum se va simţi în pielea lui.

Nu există reţete pentru reformarea niciunei şcoli şi nicio tehnică parentală miraculoasă. Singurul lucru bun pe care îl putem face pentru generaţiile viitoare este să începem să ne simţim liberi şi ok în pielea noastră. Copiii noştri nu cresc din cât reuşim să îi ajutăm, adică din câte intervenţii mai mult sau mai puţin inspirate găsim că este necesar să facem în viaţa lor. Ei cresc, în general, absorbiţi de curentul energetic pe care îl proiectăm fiecare dintre noi, când ne mişcăm, cu sau fără sens, în propria noastră viaţă. Ca să îi creştem, cu tot cu miez şi sâmburi pe dinăuntru, nu trebuie să ne aplecăm către ei, sub greutatea a tot felul de frici şi estimări probabilistice. Trebuie să învăţăm să stăm noi înşine drept, eliberaţi de frici şi neîncredere. Şi să reuşim să desenăm, în sâmburele nostru, ce ne face fericiţi.

Sursa:

Miniaturi atasate

  • elevi-liceu.jpg


#2
iahim

iahim

    Membru matur

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunct
  • 2.048 mesaje

Postat 02 mai 2015 - 09:02

Scurt,cuprinzator si adevarat!

 

 

La fel de probabil este ca nici unul dintre ei să nu se simtă niciodată fericit, în sensul că va învăţa să se cunoască, să fie în contact cu sine însuşi, să îşi asculte sufletul, să se pună în slujba celorlalţi sau să reziste compromisurilor grave.

 

 

Investesc în ce se vede, în ce se poate lua la întrecere cu investiţia altor familii sau în ce pare să îi arunce cât mai sus pe scara socială: fie foarte multă carte, fie foarte multă aroganţă.

 

 

De cele mai multe ori,amandoua....

 

Este foarte greu in zilele de azi sa educi un copil,in sensul principiilor de viata si a valorilor morale pe care sa i le transmiti tu ca parinte.Toate principiile cu care am crescut nu mai au valoare in ziua de azi.A fi cinstit,onest,sincer,altruist inseamna sa fi slab de caracter.Nimeni nu vrea sa fie vulnerabil.

 

Chiar societatea iti ofera modele culturale.Cum este mai bine,sa te "aliniezi" lor sau sa fi tu insuti?Iti poti asuma acest risc?Eu mi l-am asumat.Si de cele mai multe ori am constatat ca s-a rasfrant negativ fie asupra mea, si ,cel mai grav ,asupra copilului.


Editat de iahim, 02 mai 2015 - 09:03 .


#3
andaghe

andaghe

    Membru de baza

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunctPunctPunct
  • 8.396 mesaje

Postat 02 mai 2015 - 14:01

Adevarat, da... scurt, nu :)))

Cred ca e o lectie in primul rand pentru adulti!! Din fiecare trebuie sa pornească autoeducatia, ca apoi sa avem puterea si pretentia de a educa un copil...

Bafta tuturor la introspectie! [flo2]



#4
ralcat

ralcat

    Membru matur

  • Membri
  • PunctPunctPunctPunct
  • 2.258 mesaje

Postat 04 mai 2015 - 15:19

Coaja copiilor vine din coaja parintilor ... ei sunt doar imaginea mai frumoasa si mai inocenta inca a societatii in care cresc.
Si daca in acea societate coaja e groasa, tratata cu tot felul de chimicale necesare sau nu ... asa o vor prelua si ei.
As zice ca daca vrem copii cu o coaja frumoasa si sanatoasa, e de datoria parintilor sa le-o ofere in livada in care cresc.

#5
MamyMaria

MamyMaria
  • Membri
  • 7 mesaje

Postat 11 septembrie 2015 - 21:39

Frumos exercitiu atat pentru parinti, cat si pentru copii. Il voi face si eu cu fetita mea -- nu sunt didact, dar voi folosi experienta de viata si profesionala pentru a transforma banalul mar intr-un obiect de discutie introspectiva. 

Interesant de aflat cum vad cei mici problema esentei versus "coaja" si cum definesc ei fiecare strat in parte, ce conteaza pentru fiecare. Estimez ca in rezultatul acestui exercitiu se va reflecta combinat educatia primita in familie si la scoala, cat si in societate in general.

Nu am experienta cu copiii, inafara rolului de parinte de fetita de 11 ani, dar incerc sa-i dau fetitei mele o directie in viata bazata pe ceea ce din experienta proprie stiu ca conteaza: respect, onoare, bun simt, responsabilitate, empatie, dorinta de autodepasire, sete de cunoastere, perseverenta, echilibru, pofta de viata si de joaca (la orice varsta). Sa speram ca voi reusi!  




Panic Questions

  • SughiÈ› bebe in burtica

    Mihgaandrei
    - Astăzi, 16:58

  • Secretie vaginală abundentă

    Mihgaandrei
    - Astăzi, 16:57

  • Scădere in greutate

    SaraMaria26
    - Ieri, 19:00

  • Fată sau băiat

    Nataliaracila
    - apr 06 2024 20:17

  • MiÈ™cările bebeluÈ™ului

    catalinabd
    - apr 04 2024 05:53

Last Blogs

  • Cum am aflat că sunt însărcinată?

    Ana1298
    - Astăzi, 18:14

  • Prin Italia cu bebe in burtica

    Pau26
    - Astăzi, 14:55

  • Ma copleseste oboseala

    ZDenisa
    - Astăzi, 14:42

  • Alegerea numelui

    Ralu31031992
    - Astăzi, 14:20

  • Plimbarica

    Andreeaflore1991
    - Astăzi, 10:10

Ultimele aprecieri

  • andacosPoza lui %s

    andacos
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • monicaboPoza lui %s

    monicabo
    ii multumeste lui

    szivarvany
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • OtiliavPoza lui %s

    Otiliav
    ii multumeste lui

    Laura25
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • ElkiaPoza lui %s

    Elkia
    ii multumeste lui

    ioana
    pt. aprecierea acestui mesaj

  • - TOP 50 reputatii -