Eu votez cu ambele maini pentru liceu. Exact aceeasi problema am avut-o si noi si am optat pentru liceu. Acum, dupa doi ani vad diferentele si sunt majore.
Copilul meu era la o scoala de cartier foarte buna. O scoala cu rezultate recunoscute la toate concursurile scolare.
Insa in clasa a V-a, aproape toti copii asa zisi "buni" (primii 8 din clasa) au plecat catre licee. La diverse licee. Ceea ce a insemnat o scadere dramatica din punctul meu de vedere a nivelului clasei. Ma intalnesc cu fostii colegi ai copilului si mai investigez evolutia lor si este sub medie.
Ce a insemnat liceul - in primul rand nivelul de predare. Care este net ridicat fata de cel din scoala generala. Nu stiu daca pentru toata lumea asta este un lucru bun, depinde acum de fiecare copil. In cazul nostru este evident ca profesorii nu stiu/nu au rabdare sa predea la nivel de gimnaziu, toata materia la romana si matematica este aproape la nivel de olimpiada. Ceea ce este greu. Foarte greu pentru unii copii. Insa toti din clasa sunt stimulati de acest lucru. Si niciunul nu este lasat sa scada ritmul. Pentru noi personal asta a insemnat multe ore suplimentare facute in week-end. Pentru altii a insemnat meditatii. Si ceilalti profesori au pretentii egale. Inclusiv la Educatie Tehnologica, Sport si Educatie Plastica. Singura care nu este demanding este Religia.
La clasa copilului, de exemplu, profesoara de matematica face voluntar 2 ore/saptamana extra, cu toata lumea. Ii obliga sa ramana dupa ore. La romana doar o ora. Gratuit, din timpul lor liber. La engleza si germana au pregatire pentru olimpiada. In timpul orei de sport sau religie. La care participa cine vrea, nu doar cei care sunt selectati pentru olimpiada.
Alt aspect - mediul/anturajul. S-a dat concurs pentru intrarea in clasa a V-a. Adica o prima selectie care a insemnat un nivel relativ omogen de cunostinte. Teoretic, parintii sunt constienti de importanta educatiei. Si fac ceva eforturi in acest sens. Versus unii parinti ai celor ramasi in scoala generala cu care mai tin eu legatura si au o indiferenta totala fata de prestatia profesorilor.
Apecte negative - lipsa oricarui feed-back din partea profesorilor catre parinti. Si faptul ca nu ii trimite la niciun concurs scolar gen Nastasescu, Euclid sau Arhimede. Profesorii nu le recunosc importanta (doar olimpiadele conteaza pentru ei, si aici se duc primii 3-4 din clasa) si astfel nu exista un sistem de evaluare care sa ne dea noua, parintilor, o idee despre unde se situeaza vis-a-vis de ceilalti copii de varsta lor.
Cat priveste mediul local, sa ii spunem asa, nu au fost niciun fel de probleme. Pe cei de la clasele mai mari nu ii intereseaza sa interactioneze cu "cei mici". Este adevarat ca se fumeaza si tinuta unora ma face sa dau ochii peste cap de multe ori, insa situatia le-a fost prezentata de catre profesori de genul "voi sa nu faceti asa, ca voi sunteti cuminti" ceea ce i-a determinat sa fie mandri ca ei nu vor ajunge asa. Si s-a creat un curent in clasa anti-fumat. Ceea ce pe noi, parintii, ne bucura nespus.