Dragi parinti,
Dupa cum ati observat inca de la finalul anului trecut asistam la un fenomen de „trezire” a spiritului civic si mai ales la o mobilizare activa a parintilor din Romania (BRAVO!). Multe din discutii se refera la Educatie si la Legea Educatiei. Acest lucru m-a determinat sa ma documentez pe aceasta tema si am ajuns pe blogul fostului ministru Daniel Funeriu unde am gasit o serie de documente interesante cu privire la Evaluarile de la finalul clasei a II-a, a IV-a si a VI-a. Mai multe informatii aici.
As dori ca in cadrul acestui subiect sa dezbatem Evaluarea la finalul clasei a II-a.
Dezbaterea pentru evaluarea la finalul clasei a IV-a aici
Dezbaterea pentru evaluarea la finalul clasei a V!-a aici
Am rugaintea sa cititi materialul de mai jos, sa va exprimati punctele de vedere, temerile, sa puneti intrebari.
(!) este foarte important sa va implicati in aceasta discutie indiferent de ce parere aveti. Vorbim aici de viitorul copiilor nostri si nu putem sa ramanem indiferenti. Astept pareri si de la persoanele care lucreaza in invatamant si sunt mai informate decat majoritatea parintilor.
Avem de gand sa invitam sa ne raspunda la intrebari atat persoane din Minister cat si pe Dl. Funeriu personal. Deci, haideti sa dezbatem aceasta informatie.
Rog romanii din diaspora sa se implice in aceasta dezbatere si sa ne spuna cum este in alte tari.
Iata mai jos o serie de intrebari si raspunsuri:
1. Va fi evaluat copilul meu? Care este scopul organizării unei astfel de evaluări?
Raspuns: Toți copiii de clasa a II-a din România vor parcurge această evaluare. Această evaluare NU este un examen şi NU este un concurs. Scopul evaluării este dublu: - să știe, atât părinții, cât și învățătoarea, în ce măsură copilul și-a însușit elementele de bază specifice vârstei: scris, citit, socotit; - să se poată corecta eventualele dificultăți ale copilului pe parcursul celor doi ani care mai rămân la dispoziția învățătoarei (clasa a III-a și a IV-a). În urma evaluării, învățătoarea va avea o imagine detaliată asupra copilului dumneavoastră și va putea mult mai ușor să corecteze, individualizat, eventualele dificultăți, vor putea fi identificate şi încurajate punctele tari ale fiecărui copil. Această evaluare va permite dascălilor să înţeleagă progresul în timp al elevilor şi capacitatea lor de a-şi îmbunătăţi situaţia şcolară.
Raspuns: Scris/citit şi socotit.
3. Cine realizează subiectele?
Raspuns: Subiectele sunt elaborate de către experţi din cadrul ministerului. Evaluarea elevilor este o știință. Ea nu se limitează doar la notă, ci și la alte caracteristici, care permit mult mai bine să înțelegem specificul fiecărui copil, atât în punctele sale tari, cât și eventualele dificultăți.
4. Cum influențează această evaluare evoluția copilului meu?
Raspuns: In funcție de rezultatul la această evaluare, învățătoarea va avea o imagine multmai clară asupra eventualelor dificultăți specifice fiecărui copil. Astfel, împreună cu părinții, învățătoarea va putea să amelioreze situația propunând soluții specifice fiecărui elev, ca el să reușească mai bine.
5. Oare, la această vârstă, un eventual eșec nu conduce la demobilizarea copilului și, implicit, a părinților?
Raspuns: Nu, pentru că rezultatul acestei evaluări nu este de tipul admis/respins. Învățătoarea este un bun profesionist ce știe să evite descurajarea copiilor care au și dificultăți punctuale. Învățătoarele sunt formate profesional și pentru a șticum să gestioneze astfel de situații. Comunicarea școlii cu părinții este esențială. E important ca ei să înțeleagă bine rolul acestor evaluări, astfel încât să poată ameliora situația copiilor lor, fără tensiuni inutile. De exemplu, cu un copil care este creativ, dar are o mai mică putere de concentr are asupra unei sarcini, se vor desfăşura activităţi specifice în vederea creşterii capacităţii sale de concentrare, păstrându-se totodată firea sa creativă. Căldura părintească este esențială.
RASPUNS: Ca orice evaluare, ea poate să fie un factor de stres dacă părinții nu sunt corect informați. Evaluarea se va insera firesc în programul copiilor și este constructiv ca părinții să nu inducă teamă copilului pe această temă Milioane de copii din Uniunea Europeană dau acest tip de testări de mulți ani. Este bine ca la vârsta de 8-9 ani copiii să înceapă să se simtă responsabi li și să conștientizeze că este în puterea lor să-și amelioreze situația. Pe lângă cunoştinţe, şcoala trebuie să le ofere copiilor și competențe. Gestionarea responsabilităților este un lucru pe care școala trebuie să le ofere, încă de la cea mai fragedă vârstă.
Intrebare de la mine: cum este in alte tari. Romanii din diaspora sa ne dea o mana de ajutor..
Raspuns: Exclus! La această vârstă ierarhiile nu au nicio relevanță. Obiectivul este să identificăm cât mai devreme vulnerabilități în dobândirea cunoștințelor și competențelor și să le corectăm pe parcursul clasei a III-a și a IV-a, ani în care elevii vor studia cu aceeași învățătoare.
8. Nu există pericolul organizării claselor în funcție de rezultate?
Raspuns: Nu. Segregarea copiilor în funcție de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea învăţătoarei și a directorului și ar trebui sancționată exemplar. Cadrele didactice din România au fost instruite în acest sens. Orice suspiciune că s-ar putea face aşa ceva va fi temeinic verificată.
Asteptam feedback si implicare din partea voastra. Urmeaza sa creem acelasi tip de subiect si pentru celelalte 2 evaluari.